- tor 09 nov 2023, 13:24
#1560575
Brannigan123 skrev:Någon som orkar förklara skillnaden?
Min stolsvärme har pajat på en V90 cc från 2021 uttagen 21-05, så garantin gick ju nyligen ut.
Goodwill verkar inte vara aktuellt enligt Volvo.
Kan man claima reklamationsrätten?
Reklamationsrätt är väldigt missförstått tyvärr. I princip innebär den att felet måste ha funnits vid köpet. Dock kan felets natur ibland vara så att felet visar sig efteråt (därav 2 års regeln). Men om varan (stolsvärmen) tydligt har fungerat efter köpet så gäller reklamationsrätten _inte_. Det är enbart garanti som skulle ha täckt ett sådant fel. Generellt är elektroniska fel extremt svåra att hävda reklamationsrätt på för antingen fungerar de eller så fungerar de inte. De kan inte vara dolda på samma sätt.
I ditt fall skulle jag säga att du har noll chans i allmänna reklamationsnämnden att hävda ursprungligt fel på grund av felets natur tyvärr. Jag har själv försökt med en PDC sensor som gick sönder efter 3v i ARN och förlorade direkt.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i