Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Oavsett pris så fattar jag inte vinsten med att skölja motorn på en frisk maskin. Där ska inte finnas som inte ska vara där. Smutsig olja är inget problem, det är ett bevis på en bra olja. Som kan samla upp föroreningar som bildas vid körning. Jag hade varit mer orolig om oljan fortfarande är ren efter 1000 mil. Det var det som hände på frugans förra bil. Oljan var "som ny" vid varje oljebyte. Tills oljetrycket försvann p.g.a tät oljesil till oljepumpen. Denna olja verka inte finnas längre (förklarliga skäl?) men den hette Mobil 1 15W40 och var helsyntetisk.
Användarvisningsbild
av Cotag
Albireo skrev:Hur brukar ni göra ett "korrekt" oljebyte?
Brukar Ni använda "motorskölj" vid ett oljebyte?
Byter helt enkelt till en olja enligt spec en gång om året, inkl filter såklart.
Nej. Skulle jag känna att det behövdes så hade jag hellre bara gjort ett extra oljebyte.
Tänker att "motorskölj" mest är för motorer som inte fått oljebyte enligt rimliga intervall.

Erik Å skrev:Slå i en halvliter av billigaste icke-syntet som går att hitta... Häll inte i sakta utan så snabbt det går så att det blir en flodvåg som sköljer igenom toppen i stället för att ta första bästa returkanal ner till tråget.
Vänta tills allt runnit ner i tråget
Ut med pluggen och töm..
I med pluggen och häll i en halvliter till
osv
Efter tredje halvlitersskvätten kommer det ut någorlunda ren olja. Hurra
Är detta samma Erik som kokar bromsvätska i andra trådar för att undvika svinn? :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag tycker absolut att ni ska fortsätta att köra med en skvätt spillolja i motorn så att motorslitaget blir korrekt. Glöm förslagen ovan :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
av Derank
Du vet om att oljan bla är till för att hålla skiten från förbränningen flytande och ska alltså bli svart, gör den inte riskerar du att motorn koksar igen. Och med dagens moderna oljer är det inte nödvändigt att skölja motorn, total överdrift, men sover man bättre på natten så är det bara att byta olja en gång i månaden och skölja 5gg per år om man känner för det, men det ger absolut nada nix, och noll.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag orkar helt enkelt inte lyssna på folk som framhärdar lortig oljas förträfflighet :-D :-D :-D
Tack o hej!
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Jag tycker absolut att ni ska fortsätta att köra med en skvätt spillolja i motorn så att motorslitaget blir korrekt. Glöm förslagen ovan :-D :-D :-D
Det finns ingen smutsig olja om man gör rätt.....
Idag med den kvalitet på motorer och olja så finns det ingen "spillolja" i motorerna. Följer ni fabrikanternas rekommendationer på oljebyte (satta efter så låg servicekostnad som möjligt) så kan det kanske kallas spillolja det ni häller ut. Byter ni för att behålla motorn i gott skick i årtionde och/eller 10000-tals mil så behöver ni inte hålla på med att skölja ur motorn. Byt en gång om året minst och kör aldrig mer än 1000 - 1500 mil. Då behöver ni inte köpa svindyr "original olja" utan kommer undan med ett betydligt lägre pris per byte. Jag kör denna på 745-an
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... pfEALw_wcB
Och denna på alla andra (bensin/diesel med partikelfilter)
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... cPEALw_wcB
Även vår nya Subaru när garantin gått ut.
av panth0n
Albireo skrev: mån 06 nov 2023, 00:15 Hej!
Hur brukar ni göra ett "korrekt" oljebyte?
Brukar Ni använda "motorskölj" vid ett oljebyte?
Tjenare!
Brukar göra vad som står i Volvos protokoll, nämligen att byta oljan samt filtret vid rekommenderat intervall, 750-1000 mil eller 1 gång per år.
Alla former av tillsatser är förbjudna att blanda i motorerna enligt Volvo. Jag har enstaka gång hällt i typ ventillyftarsmörja i ett gammalt B234f-rödblock pga tickande lyftare, men det är kort och gott enbart då jag nyttjat tillsats.
Risken när du tippar i sköljningsmedel är att skiten åker rätt ner i sumpen och fastnar i oljepickupen istället med lågt oljetryck som följd. Då får du ta ner tråget istället ;-)

Viktigaste:
-Använd för guds skull "helsyntet"-olja i rätt klassning och viskositet (citationstecken pga den oljan vi köper som helsyntet i Sverige inte är äkta helsyntet, men nära nog)
-Byt olja vid rätt intervall
-Byt filter till ett Volvo original-märke vid rätt intervall. Vill du kan du byta filter efter halva oljeintervallen så skonar du motorn ännu mer. Vill du skona motorn och oljan ytterligare ett steg så se till att inte kallstarta motorn, koda bort EGR (på diesel) och kör alltid oljan varm (dvs ett par mil). Nästa steg är väl att tanka blankdiesel eller 98-oktan beroende på motorn. Etanol och RME grisar ner oljan på sina sätt.

Att hålla på och "spola" motorn med olja kan man göra om det känns bra. Det skadar absolut inte och torde få ut det sista av skiten, men man ska också komma ihåg att vitblocken är platta i tråget, inte skålformade som rödblocken. Själv blåser jag lite lätt med tryckluft genom oljestickans hål så rinner den sista decilitern ut. Onödigt kan jag tycka ibland, för så fort jag vridit om nyckeln är oljan svart igen (d5244t :-) )
Senast redigerad av 2 panth0n, redigerad totalt 0 gång.
av panth0n
Erik Å skrev:Jag tycker absolut att ni ska fortsätta att köra med en skvätt spillolja i motorn så att motorslitaget blir korrekt. Glöm förslagen ovan :-D :-D :-D
Jag gör iofs "samma" sak som du, fast jag blåser ut med lite tryckluft vilket verkar fungera ganska bra - men jag kan tycka det är onödigt även om det får ut den sista dl skitiga oljan.

En vän till mig en D5 f.d. taxi med original motorn uppe på ca 90000 mil innan han krockade den med ett gäng vildsvin. Den hade servats på Volvo tills han köpte den, och där utför de antagligen inte den typen av lyxbehandling på bilarna. Få bilar når det miltalet, ännu färre med original motor. Om detta talar för D5ans hållbarhet, eller om oljesköljning är onödigt låter jag vara osagt :-)
av sicnarf
Wow! 90 tusen mil!!!!!!!! Synd att dess karriär avslutats med en krock. Starkt gjort av din kompis att köpa en sådan bil som gått så långt.
av panth0n
Offtopic, men: Den hade gått 70-nåt när han köpte den och han hade skapligt pendlingavstånd till jobbet så det blev några tusen mil om året. Ganska nybytt automatlåda till en bättre beg innan köpet, dock högg den lite varpå taxin togs ur tjänst och såldes billigt på auktion. Ur med oljan och i med rätt mängd olja så gick den bättre. Fin bil även om den var rätt sliten till inredningen. Jag var förvånad över att det inte fanns mer rost än lite fläckar på dörrar, framskärmar och bakskärmar. Dock tvättades de väl rätt så ofta som taxibilar :-)
Framvagnsinställning själv

Jag har försökt att göra en framvag[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]