Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Gå till Lidl o köp 5L motorolja för 199-250kr och gör ett extra oljebyte (+filter) efter några veckor/månader.
Om du nu tror att du har skit och smuts i motorn.
Engineflush ska inte behövas om normala serviceintervall och moderna oljor har brukats, med några få undantag.
Har du någon misstanke att tidigare oljebyten inte skötts?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Oljetråget har ett antal förstärkningsribbor på insidan i botten, de gör att smutsig olja står kvar. Ska finnas bild här någonstans..
Jag kör igenom 3 x 0.5l lågprisolja (Biltemas billigaste 10W30), pluggen tillbakasatt och vänta typ en kvart innan man dumpar respektive sats.
Efter tredje omgången ser det hyfsat rent ut.. :-) B5244S2 -00
Undrar om man skulle försöka vicka bilen i sidled när sköljoljan är i så den sköljer ur alla skrymslen i tråget?

Bild
https://images.app.goo.gl/3YTGprtkhPZY9dCAA
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av malajo
Albireo skrev:Hej!
Hur brukar ni göra ett "korrekt" oljebyte?
Brukar Ni använda "motorskölj" vid ett oljebyte?

ex. på några olika sköljmedel Är det något som är värt att lägga pengar och energi på?
(Just nu funderar jag på att byta olja på en Volvo 2.5 AWD)
60kr kan det väl vara värt?

Sent from my 2107113SG using Tapatalk

av Albireo
"Normala service intervall" är en flytande tidpunkt. (tid / miltal)
Normalt körs denna Volvo 2.5 AWD par 100 mil / år... Använder helsyntet (för turbons skull)
Den har en liten oljeförbrukning. Vilket kan medföra oljepåfyllning vid något tillfälle mellan bytena.
Har inte analyserat var oljan tar vägen (ingen oljefläck under bilen bildas)
Helsyntet bör rengöra motorn tillräckligt - tycker jag. (vilket skulle göra momentet med "motorskölj" överflödigt.)
Användarvisningsbild
av Derank
skölja motorer kunde vara lönt för 30år sedan, inte idag, totalt nonsens vågar jag påstå, men käns det bättre i själen så är det bara att göra det, men det gör varken till el från.
av Albireo
Derank skrev:skölja motorer kunde vara lönt för 30år sedan, inte idag, totalt nonsens vågar jag påstå, men käns det bättre i själen så är det bara att göra det, men det gör varken till el från.
Det är min känsla också.
Funderade om det skulle vara "värt" att
  • Göra ett oljebyte med filter.
  • Köra ?? km.
  • Tömma oljan (kolla hur den ser ut).
  • Lägga till "motor skölj".
  • Köra några km.
  • Tömma motorn på olja.
  • Fylla ny olja från första bytet om ingen skillnad kan upptäckas.
Eller måste oljan analyseras för att se skillnaden mellan bytena?

Erik Å skrev:Oljetråget har ett antal förstärkningsribbor på insidan i botten, de gör att smutsig olja står kvar. Ska finnas bild här någonstans..
Jag kör igenom 3 x 0.5l lågprisolja (Biltemas billigaste 10W30), pluggen tillbakasatt och vänta typ en kvart innan man dumpar respektive sats.
Efter tredje omgången ser det hyfsat rent ut.. :-) B5244S2 -00
...
Har jag fattat rätt?
Endast delsyntet (10W30) används. (förmodligen rätt olja till B5244S2
Efter tömning av all olja. (kall motor?)
  • 0,5l delsyntet fylls
  • Vänta 15 minuter
  • 0,5l delsyntet fylls
  • Vänta 15 minuter
  • 0,5l delsyntet fylls
  • Vänta 15 minuter
Byte av oljefilter
Fyll på med ny delsyntet. (nu är motorn kall)
Syns en liten/markant skillnad mellan dessa 3 x 0,5l byten?
Skulle det inte vara bättre att fylla något mer olja på en gång,
Starta motorn och låta den gå några minuter för att skölja?
Samt tömma systemet. Eller utföra fullständiga oljebyten efter 500-1000mil?

Hittar inte belägg (just nu) men mineraloljor har sämre renings effekt än syntetiska oljor.
Att skölja motorn mellan oljebyten var något som min far (f 1928) nämnde. Men han kände närmast till mineraloljor.
Nu var det en vän (från Ryssland) som lyfte frågan, och fick mig att börja fundera över ämnet.
KalleJ skrev:Gå till Lidl o köp 5L motorolja för 199-250kr och gör ett extra oljebyte (+filter) efter några veckor/månader.
Om du nu tror att du har skit och smuts i motorn.
Engineflush ska inte behövas om normala serviceintervall och moderna oljor har brukats, med några få undantag.
Har du någon misstanke att tidigare oljebyten inte skötts?
Nej, har inte misstanke att motorn inte har skötts dåligt.
God tanke med Lidl - Har dock inte koll om Lidl har "billig" helsyntet.

Funderar om jag kan göra ett bättre oljebyte.
Vet inte hur mycket "smuts" som kan lämnas kvar efter ett byte.
Men om jag antar att det lämnas kvar 1st matsked (15ml) smuts (sot?) - efter bytet kommer motorn att fyllas med nästan 6.000ml ny mineral olja.
Smutsen som blir kvar skulle då vara 15ml / 6.000ml = 2,5 promille. Spelar den mängden någon roll?
Användarvisningsbild
av lennarte
Varför krångla till det?? Byt med kortare intervall om ni är oroliga.
Jag byter varje vår, har då kört c:a 700 mil (745 - 88B c:a 50000 mil) Med den körning jag har är det nog ganska lagom (Biltemas Semisyntetisk 10W40). Hade jag kört syntet olja hade intervallet varit detsamma. På frugans förra bil bytte jag vår och höst (hon körde dubbelt så mycket) dom sista 10 åren vi hade den. Körde från början syntet på den, men den kokksade igen och efter rengöring körde jag semisyntet på den också. Har man rengjort en kokksad motor så aktar man sig noga för hel syntetisk olja och långa bytesintervaller....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Albireo skrev: mån 06 nov 2023, 21:55 ..Har jag fattat rätt?
Endast delsyntet (10W30) används. (förmodligen rätt olja till B5244S2
Efter tömning av all olja. (kall motor?)
  • 0,5l delsyntet fylls
  • Vänta 15 minuter
  • 0,5l delsyntet fylls
  • Vänta 15 minuter
  • 0,5l delsyntet fylls
  • Vänta 15 minuter
Inte riktigt.. :-)
Töm ur gamla oljan och vänta tills det slutar droppa
I med pluggen, behöver bara dra med fingrarna.
Slå i en halvliter av billigaste icke-syntet som går att hitta... Häll inte i sakta utan så snabbt det går så att det blir en flodvåg som sköljer igenom toppen i stället för att ta första bästa returkanal ner till tråget.
Vänta tills allt runnit ner i tråget
Ut med pluggen och töm..
I med pluggen och häll i en halvliter till
osv :-)
Efter tredje halvlitersskvätten kommer det ut någorlunda ren olja. Hurra :P
Sen i med filter, plugg (med ny bricka) och fyll upp med 0W30 helsyntet. (förstås endast om handboken säger att såpass tunn olja är okej)

Jag tror det är ute i hörnet mot oljekylaren som mesta spilloljan står kvar. Se gulmarkering i bilden. Tråget lutar ju bakåt och där finns förstärkningsribbor som gör att oljan längst ute i hörnet inte kan rinna mot pluggen. Eller så står helt enkelt gammal olja kvar i oljekylaren, konstigt bara att den skulle gå att skölja ur med blott en halvliter.. :-/
Jag gillar inte tanken att åka omkring med spillolja inblandad i den nya fräscha oljan.. Vill få bort alla kokspartiklar som kan slita på lager och tätningar.
Delsyntet är portförbjuden i min bil, enda gången jag har haft problem med beläggningar i motorn var när Volvo-verkstan servade de första gångerna och hällde i någon skum delsyntet. Åker faktiskt på Biltemas 0W30 helsyntet numera, med 2000 milsbytesintervall. Märkligt nog går den tystare än när jag åkte på 5W40 fram till för något år sedan. :oops: Och lite snålare :-)
VVT:n är tyst och tät trots 24 år, vägmätaren slog om till 62k idag. Inte ett spår av läckage från kamaxeltätningarna. Ta i trä :-D
Nästa gång jag byter (blir väl i mars) ska jag prova att vicka bilen från sida till sida med domkraften när jag har sköljoljan i så den får rinna från ände till ände på tråget. Kanske räcker med en sköljomgång då?
tråg.jpg
tråg.jpg (50.57 KiB) Visad 1420 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns faktiskt ett problem med skölj-metoden..
Det är lögn att läsa av nivån på oljestickan de första 500 milen, oljan är helt genomskinlig och syns inte :-/
Men efter 1000 mil börjar det likna nåt :-D
__oljesticka_1000mil.jpg
__oljesticka_1000mil.jpg (155.89 KiB) Visad 1378 gånger
lennarte skrev: tis 07 nov 2023, 20:32 Varför krångla till det?? Byt med kortare intervall om ni är oroliga.
Klart om man vill lägga 600 kr på ett oljebyte i stället för 100 kr på sköljolja
Känns spontant inte som någon särskilt lysande affär.. :-D Men gör som ni vill!

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]