Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vincentnm
Hejsan jag har en Volvo 745 1988 gl som för några dagar sedan bara dog under körning. Det hände inget när jag gasade och när jag stängde av bilen så ville den inte starta sedan. Bilen får gnista och när jag sprutade in bensin via insprutat så startade den. Har provat byt bränslerelä men den startade inte ändå. Någon som vet vad jag mer borde undersöka? Mvh Vincent
Användarvisningsbild
av lennarte
Öppna dörren och luta dig ut och lyssna. Du ska höra ganska tydligt om bensinpumpen fungerar när du "kör" på starten. Den är elektrisk och "surrar" tydligt. Sedan finns det en liten "hjälp pump" i tanken. Den kan du höra "surra" om du öppnar tanklocket och håller örat mot när motorn är igång. Det går att köra bilen utan tankpump om du har mer än halv tank.
Vincentnm skrev: mån 23 okt 2023, 19:48 Bensinpumpen låter ingenting när jag vrider på starten.
Då tar du bort bränslereläet tar en kabelstump och stoppar i en ände i sockeln där den är märkt 30 (batteriström). Andra änden stoppar du i 87/2, då ska pumpen gå igång. Hör du fortfarande inget är nog pumpen kass, alternativt kabel/jord fel. Pumpen i tanken ska också gå igång. 30 i sockeln är kopplad till en skena i elcentralen den i sin tur är kopplad till en kopplingspunkt som sitter ovanför bränsleboxen. På batteriet sitter en eller flera kablar (beroende på utrustning) med en egen mutter på kabelskor. När du spänner fast kabelskor på batterier spänner du en mutter, men det sitter en mutter till för denna kabel/kablar. Den muttern glöms lätt bort och då kan kablarna sitta lösa med dålig kontakt som följd.
Hejsan jag kommer med en uppdatering. Jag har bytt pumpen som sitter under bilen. Men bilen vill ändå inte starta kommer bensin igenom både pumpen och filtret men inte in i motorn. Vet inte om det är någon säkring till spridarna eller liknande mvh Vincent
Det sitter ett ett relä vid expansionskärlet för kylarvattnet. Ta bort kontaktstycket och sätt en kabel mellan röd kabel och röd/grön. Då får du ström direkt från batteriet till spridarna. Startar den då så byt relä.
Hejsan jag tog bort relä vid expansionskärlet och tog en kabel och matade rätt in i spridarna då startade bilen och gick som vanligt så antar att det var spridarereläet som var trasigt nu måste jag bara skaffa ett nytt tack så mycket för hjälpen Mvh Vincent
Hejsan tråkigt nog så kommer jag tillbaka till tråden då bilen inte startar igen har provat att mata spridarna direkt men den startar ej ändå någon som vet vad jag mer kan göra tacksam för allt mvh Vincent
Vincentnm skrev: fre 03 nov 2023, 02:58 Hejsan tråkigt nog så kommer jag tillbaka till tråden då bilen inte startar igen har provat att mata spridarna direkt men den startar ej ändå någon som vet vad jag mer kan göra tacksam för allt mvh Vincent
På den röda kabeln är där är det batteri ström och på den andra ström från bränslereläet. D.v.s ström när när motorn "går runt. Är där det? En enkel provlampa duger bra. När du kopplar ihop kabeln från batteriet med kabeln till spridarna ska det vara ström på båda stiften på alla spridare. När motorn går" på starten" lampan lysa på ena stiftet och blinka på det andra om det är riktigt. På en del bilar blir det glappkontakt i en kopplingspunkt på kabeln mellan spridarna och ECU (bränsleboxen). Om du kopplar förbi reläet (som du gjorde när den startade) och "rycker" lite l kablarna till spridarna medan du försöker starta motorn så kanske den startar.
1988 fanns modeller med både LH2.2 och LH2.4 insprutning. Har du LH2.4 har du en diagnostik box där du kan "provköra" en del delar, bl.a att spridarna fungerar
https://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
RINMÄRKEN I LACKEN UNDERSPEGLARNA

Hej Kollar här finns säkert nån […]

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]