Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TioTusenKRBil
Att byta oringarna är bara att dra loss två stycken från fördelarens "pinne" som man sticker in i toppen, och sedan trä på nya. Det är något av det lättaste du kan göra. Tänk på att felinstallation av fördelaren kan vrida sönder oringarna bara. Därför vill man vrida kammen lite och försöka igen om den inte går in smort.
Att byta packbox och fiberbrickor kräver att du hamrar ur en pinne, kommer ihåg åt vilket håll allt satt, gräver ur en packbox, rengör duktigt, och sedan monterar ihop allt igen backvänt (Det går att sätta ihop fördelaren åt fel håll så se till att du kommer ihåg hur allt satt). Lite svårare men något alla klarar så länge man inte har tummen mitt i handen.
av spegel00
TioTusenKRBil skrev: tor 02 nov 2023, 17:39 Att byta oringarna är bara att dra loss två stycken från fördelarens "pinne" som man sticker in i toppen, och sedan trä på nya. Det är något av det lättaste du kan göra. Tänk på att felinstallation av fördelaren kan vrida sönder oringarna bara. Därför vill man vrida kammen lite och försöka igen om den inte går in smort.
Att byta packbox och fiberbrickor kräver att du hamrar ur en pinne, kommer ihåg åt vilket håll allt satt, gräver ur en packbox, rengör duktigt, och sedan monterar ihop allt igen backvänt (Det går att sätta ihop fördelaren åt fel håll så se till att du kommer ihåg hur allt satt). Lite svårare men något alla klarar så länge man inte har tummen mitt i handen.
Okej! Så först vrida kammen så den är nollad, sen peta i nya fördelar pinnen? Eller först testa peta i och om den ej går in smort så då vrider jag på kammen? Jadå ska nog inte vara nå problem men bättre fråga en extra gång så man är säker. Tusen tack för hjälpen hittills, blir säkert nå mer ;-)
av TioTusenKRBil
Alltså, det är typ 1% chans att något går fel men jag hade försökt sätta i "plattan" så att säga. Går den inte i smort så ta ut den, vrid kammen lite, och försök igen. Det är själva fördelarspåret som ska sättas in korrekt men känns typ som något mer som kan "ta emot" lite, och det här är lättaste sättet som jag hittat.
av spegel00
TioTusenKRBil skrev: tor 02 nov 2023, 21:41 Alltså, det är typ 1% chans att något går fel men jag hade försökt sätta i "plattan" så att säga. Går den inte i smort så ta ut den, vrid kammen lite, och försök igen. Det är själva fördelarspåret som ska sättas in korrekt men känns typ som något mer som kan "ta emot" lite, och det här är lättaste sättet som jag hittat.
Okej tusen tack för informationen

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]