Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av spegel00
lennarte skrev: tis 31 okt 2023, 18:06 Det går inte att se, det är allt för suddigt. Elektronik kan vara trasigt utan att det syns.
Okej. Men var ska jag mäta för att få fram om det är hallgivaren det är fel på? Somsagt aldrig grejat med detta och riktigt kass på elektronik
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag skrev ovan, har inte mätvärden i huvudet och felsökningschema finns i rep.handböcker och förmodligen på nätet. Men kolla på alla kontaktstycken som sitter omkring där du varit och skruvat.
av spegel00
lennarte skrev: tis 31 okt 2023, 19:25 Som jag skrev ovan, har inte mätvärden i huvudet och felsökningschema finns i rep.handböcker och förmodligen på nätet. Men kolla på alla kontaktstycken som sitter omkring där du varit och skruvat.
Okejj.. Får fortsätta försöka och hoppas jag löser det
av spegel00
lennarte skrev: tis 31 okt 2023, 19:25 Som jag skrev ovan, har inte mätvärden i huvudet och felsökningschema finns i rep.handböcker och förmodligen på nätet. Men kolla på alla kontaktstycken som sitter omkring där du varit och skruvat.
Har kommit fram till att det med största sannolikhet är rotor/hallgivare som är trasig då jag har gnista ur tändspolen. Har hittat på en ny fördelare med fungerade rotor och hallgivare som jag tänkt köpa, finns det något speciellt man ska tänka på när jag tar loss min fördelare som sitter på nu? Och finns det något att tänka på när jag monterar?
av TioTusenKRBil
Se till att den klickar in lätt i toppen. Den ska inte behöva pressas hårt. Går det inte smort får du vrida fram kammen (backa aldrig motorn) tills den mjukt går i. Gå även igenom packbox och fiberbrickor osv när du ändå har fördelaren ute, om den verkar ha läckt olja. Ny oring på pinnen som går in i kamaxeln (skitkonstig dimension) samt runtomkring.
av spegel00
TioTusenKRBil skrev: ons 01 nov 2023, 21:06 Se till att den klickar in lätt i toppen. Den ska inte behöva pressas hårt. Går det inte smort får du vrida fram kammen (backa aldrig motorn) tills den mjukt går i. Gå även igenom packbox och fiberbrickor osv när du ändå har fördelaren ute, om den verkar ha läckt olja. Ny oring på pinnen som går in i kamaxeln (skitkonstig dimension) samt runtomkring.
Okej. Med att vrida fram kammen menar du att jag bara ska ta 24mm hylsa och vrida motorn framåt?

Den läcker ingen olja så borde inte behövas byta. Okej tror du jag behöver en sån oring fast den funka utan problem när den satt i motorn hos förra ägaren? Var får jag tag på en sån? :)
av TioTusenKRBil
Yes. Vrid hela motorn tills det trycks i med rimlig kraft. En sån oring är lite svårhittad men finns där du kan köpa delar till gamla volvos. https://folkraceshop.se/o-ring-fordelare-volvo-740-940 (dyrt men överkomligt pga den konsitga dimensionen). Jag hade bytt o-ringarna om du ändå är där och håller på då det ofta läcker på b230 med toppmonterad fördelare.
av spegel00
TioTusenKRBil skrev: ons 01 nov 2023, 23:49 Yes. Vrid hela motorn tills det trycks i med rimlig kraft. En sån oring är lite svårhittad men finns där du kan köpa delar till gamla volvos. https://folkraceshop.se/o-ring-fordelare-volvo-740-940 (dyrt men överkomligt pga den konsitga dimensionen). Jag hade bytt o-ringarna om du ändå är där och håller på då det ofta läcker på b230 med toppmonterad fördelare.
Okej! Låter ju rätt enkelt tycker jag. Aa är väll kanske lika bra å beställa. Är dom svåra att byta ringarna eller är de bara å sätta dit dom? Hört av nån att dom kan va krångliga men kanske är nån annan o-ring

Min kylfläkt verkar inte fungera/starta. Min[…]

Jag gjorde nyss detta, och det är ett rä[…]

Tack! Med andra ord går inget att justera ba[…]

Finns ingen hydralik i spegeln.