Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av spegel00
Tjena! Haft en hel del problem med startmotor och klick på tändningen. Men nu fått det problemet överstökat. Nu till nästa…

Innan startmotorn dog gick bilen hur bra som helst, men nu när jag bytt startmotor så vägrar bilen gå igång. Kan stå på starten i 30sek utan att något händer. Alla stift är blöta och svartfärgade men ingen gnista, fick en pytteliten gnista på tändspole/stift nr 1 men inget mer. Har någon en idé vad felet kan vara och vad jag kan börja med?
Användarvisningsbild
av lennarte
På en 87-a har du en Hallgivare i fördelaren och kan inte läsa ut felkoder. Prova med en provlampa mellan 15 på tändspolen och jord, med tändning på ska lampan lysa. Prova mellan 1 på tändspolen och jord. Då kan Lampan lysa, men framför allt ska den blinka när du kör på starten. Då är det Ok efter tändspolen och felet är tändstift, lock, rotor m.m. Tänk på att tändstift som varit genomblöta inte alltid går att få funktionssdugliga igen, även om dom är nya.
Blinkar inte Lampan ar felet i elektroniken efter tändspolen. T.ex Hallgivare, tänd förstärkare m.m. Det finns felsöknings schema på nätet och i rephandböcker, jag har inte alla V, A och Ω värden "i huvudet". Om det är bytt tändförstärkaren på bilen, kolla så den är ordentligt jordad och det är ordentligt med kylpasta.
av spegel00
lennarte skrev: tis 31 okt 2023, 06:45 På en 87-a har du en Hallgivare i fördelaren och kan inte läsa ut felkoder. Prova med en provlampa mellan 15 på tändspolen och jord, med tändning på ska lampan lysa. Prova mellan 1 på tändspolen och jord. Då kan Lampan lysa, men framför allt ska den blinka när du kör på starten. Då är det Ok efter tändspolen och felet är tändstift, lock, rotor m.m. Tänk på att tändstift som varit genomblöta inte alltid går att få funktionssdugliga igen, även om dom är nya.
Blinkar inte Lampan ar felet i elektroniken efter tändspolen. T.ex Hallgivare, tänd förstärkare m.m. Det finns felsöknings schema på nätet och i rephandböcker, jag har inte alla V, A och Ω värden "i huvudet". Om det är bytt tändförstärkaren på bilen, kolla så den är ordentligt jordad och det är ordentligt med kylpasta.
Okej! https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... gIaivD_BwE Är detta en provlampa som du menar? Duger denna isf?

Okej tack får testa, tycker det är lite konstigt att den inte ger gnista när jag enbart bytt startmotor. Ska in på Biltema idag och köpa nya tändstift, vevaxelgivare och eventuellt tändspolar och testa. Men ska köpa en sån lampa!

Tusen tack för du hjälper mig med både detta och startmotorn lennart :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har haft en sådan här i mer än 40 år. Till just detta är den kanon.
https://www.trodo.se/spannings-strommat ... 38F661A6B0
Om det är en 87-a du har har du ingen vevaxelgivare, utan en Hallgivare i fördelaren. Det är lätt att se skillnad, på modeller med Hallgivare är där elkabel till fördelaren. På modeller med vevaxel givare är där inga kablar alls till fördelaren. Tvivlar att Biltema har Hallgivare. Ser ut så här
https://www.mekonomen.se/hallgivare-fac ... kuEALw_wcB
av spegel00
lennarte skrev: tis 31 okt 2023, 10:25 Jag har haft en sådan här i mer än 40 år. Till just detta är den kanon.
https://www.trodo.se/spannings-strommat ... 38F661A6B0
Om det är en 87-a du har har du ingen vevaxelgivare, utan en Hallgivare i fördelaren. Det är lätt att se skillnad, på modeller med Hallgivare är där elkabel till fördelaren. På modeller med vevaxel givare är där inga kablar alls till fördelaren. Tvivlar att Biltema har Hallgivare. Ser ut så här
https://www.mekonomen.se/hallgivare-fac ... kuEALw_wcB
Okej, men testar att köpa från Biltema då det ligger nära å bra. Jaha okej men då borde jag kunna köpa ny fördelare bara och testa eller lär jag köpa en hallgivare?
av spegel00
lennarte skrev: tis 31 okt 2023, 06:45 På en 87-a har du en Hallgivare i fördelaren och kan inte läsa ut felkoder. Prova med en provlampa mellan 15 på tändspolen och jord, med tändning på ska lampan lysa. Prova mellan 1 på tändspolen och jord. Då kan Lampan lysa, men framför allt ska den blinka när du kör på starten. Då är det Ok efter tändspolen och felet är tändstift, lock, rotor m.m. Tänk på att tändstift som varit genomblöta inte alltid går att få funktionssdugliga igen, även om dom är nya.
När jag tog mellan 15 och jord så lyste lampan 12v. Men mellan 1an och jord så lyste den ingenting. Vad brukar va största felet då? Är det hallgivaren som är dålig?
av spegel00
IMG_0093.jpeg
IMG_0093.jpeg (373.71 KiB) Visad 449 gånger
Sjukt dålig bild men man ser ju lite. Så ska väll ändå inte en hallgivare sitta eller? aldrig hållt på med detta men den sitter ju löst om ja känner på den
Användarvisningsbild
av lennarte
Som jag skrivit ovan, den ska blinka när du kör på starten. Gör den inte de är felet efter tändspolen. Sedan får man mäta sig fram till felet.
av spegel00
lennarte skrev: tis 31 okt 2023, 17:51 Som jag skrivit ovan, den ska blinka när du kör på starten. Gör den inte de är felet efter tändspolen. Sedan får man mäta sig fram till felet.
Okej. Men du kan inte se på bilden om det ser tokigt ut? För i mina ögon gör det de
Användarvisningsbild
av lennarte
Det går inte att se, det är allt för suddigt. Elektronik kan vara trasigt utan att det syns.

Finns ingen hydralik i spegeln.

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]