Haj haj!
Jag har läst tråden till och från och men valt att inte kommentera tidigare.
Om dina erfarenheter kring SRS system är knappa så tycker jag att du ska låta bli ärligt talat, inget illa menat här.
Att en rattkudde går sönder hör verkligen till ovanligheten, så jag tror knappast att felet är beläget i kudden. Däremot är det mycket mer vanligt att det är ett kontaktfel eller mer sällan ett kabelbrott på vägen från SRS-enheten till anslutningen till rattkudden. Eftersom du gjort en annan tråd om SRS felkod, så har jag räknat ut att det är sekundärkretsen det handlar om, det vill säga den bruna anslutningen till kudden. På den bruna kontaktorn så finns det 2 externa mätpunkter för att man inte ska skada kontaktorns terminaler med föremål som kan få terminalen att glappa i anslutningen, man får plocka bort rattkudden. Nu i detta läge och först då så mäter man på kablarna. Jag ser även på felkoden att det inte handlar om kortslutning utan ett avbrott/kontaktfel.
Den bruna sekundära kontakten
1. Mätningen sker från kontaktorn genom SAS till kopplingen under SWM, man vrider även på SAS här för att utesluta förslitningskador inuti enheten.
2. Därifrån mäter man från SWM ned till SRS enhetens huvudkontakt. Flyttar man samtidigt på rattstången under tiden man mäter så märker man om det är ett kabelbrott eller ej.
När man bygger SRS system så ogillar man att ha en massa onödiga kopplingar så man drar gärna raka kablar härifrån till kontaktstycket i SRS enheten.
Jo just, sen var det där med tändning i läge 2 när man gör bilen spänningslös var det ja.
Enligt lag med min fordonslära sen tidigt 90 tal då man först som både lärling och sen som mekaniker på känd Volvoverkstad fick strikta instruktioner om att ingen person fick befinna sig inne i bilen efter slutfört arbete med SRS systemets komponenter. Så här handlar det om säkerhet på en arbetsplats, helt enkelt för att ingen skulle skada sig om det skulle bli en oväntad
deploy.
Detta står klart och tydligt i VIDA dessutom(Vadis på den tiden). Sen lite senare med intåg av P3 plattformen sensommaren 2006 var ju att rattlåset måste av naturliga skäl inte vara i låst läge, vilket givetvis blir problematiskt om än omöjligt när man ska demontera rattkudden. Lyckligtvis är ju bilen så smart att den inser att tändning 2 är aktiverad även efter återkoppling av spänning. Ska man vara helt regelrätt finns även en
säker återkoppling i VIDA, en rutin under felsökning SRS "spänningsättning av SRS-systemet". När VIDA utför detta tar ca 30 sekunder. Då får man svar på tal om man gjort ett bra eller dåligt jobb..