Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är i princip hopplöst att dämpa bort lågfrekvent buller med isoleringsmattor, ljudet går som stomljud via hjulupphängningen och sprider sig i karossen.
Ljudabsorberande material bör helst vara 1/4 av våglängden för att kunna dämpa effektivt, vid t.ex. 50 Hz blir det 333m/(50x4)= 1.6 meter tjocklek :-/
Blir liksom lite trångt i kupén av detta :-D

Men visst kan även tunnare isolering ge en viss dämpning helt enkelt genom att skapa akustisk missanpassning. Gör man "membranet" dvs plåten tyngre genom att klistra på asfaltplattor eller lägga på tjock underredsmassa så kommer alltmer ljud att reflekteras tillbaka till den sida det kom ifrån dvs utsidan. Och sånt klistrat material hindrar också att plåten kommer i resonanssvängning
Av reflektionsresonemanget inser man att man inte ska isolera ytor mot tystare miljö, t.ex. taket. Det kan faktiskt stänga inne lågfrekvent buller i kupén! Akustik är klurigare än man kan tro. Hade en kollega som var utbildad akustiker som berättade sånt här.
Det stämmer säkert men vi kan ju konstatera att andra märken trots allt lyckas bättre (kan ju bero på andra delar i konstruktionen förvisso) och att vissa märken isolerar just hjulhus och andra områden där Volvo är mer ...sparsamma. Hade varit kul om någon som är lite mer insatt/kunnig (läs har vanan att jobba med akustik och har tillgång till rätt material) gjorde ett försök, man vet aldrig! Eller någon som har lite tid och energi över. :)
Keiser skrev:
Snabel skrev:
Inte för att vara sådan men har volvoold någonsin skrivit annat än negativt om V90, varför vara inne på en forumdel för en modell man inte äger och som man inte är intresserad av (och bidra med ...ingenting)?!
Jag kommer att fortsätta kommentera V90 när jag finner det relevant. Mina synpunkter på bilen delas av många andra map de negativa punkter jag tagit upp som: Ljudnivå, rostskydd, hårda stolar samt driftsäkerhet. (Både i trådar här på forumet med även Auto Motorsport och Vi Bilägare. ) Bilens negativa sidor behöver man inte ÄGA bilen för att upptäcka, det räcker med en knapp kvarts provkörning. (förutom rosten)

Jag har berömt bilens baksäte, dörrklang och utseende framifrån.

Om jag kan bidra med synpunkter som göra att någon även kan granska bilens svagheter och därmed undvika risken att ångra sitt köp, så är jag nöjd. Jag skulle själv uppskatta det om jag letade efter en viss bilmodell. Hellre det än att en del tycker att allt är jättebra, och sedan så visade sig köpet bli ett fiasko.

Det är inte mitt fel att Volvo på många sätt gjort en modell som är sämre än föregångaren.
Det konstiga tycker jag är följande: en välutrustad V90 (ej CC) är både bullrigare och slingrigare på vägen än en välutrustad XC60. Dessutom tycks XC60 ha bättre rostskydd. För många andra märken tvärtom. En A6 är alla dar i veckan bättre än en Q5 gällande väghållning och komfort.
Volvoold skrev: tis 24 okt 2023, 22:30
Keiser skrev:
Inte för att vara sådan men har volvoold någonsin skrivit annat än negativt om V90, varför vara inne på en forumdel för en modell man inte äger och som man inte är intresserad av (och bidra med ...ingenting)?!
Jag kommer att fortsätta kommentera V90 när jag finner det relevant. Mina synpunkter på bilen delas av många andra map de negativa punkter jag tagit upp som: Ljudnivå, rostskydd, hårda stolar samt driftsäkerhet. (Både i trådar här på forumet med även Auto Motorsport och Vi Bilägare. ) Bilens negativa sidor behöver man inte ÄGA bilen för att upptäcka, det räcker med en knapp kvarts provkörning. (förutom rosten)

Jag har berömt bilens baksäte, dörrklang och utseende framifrån.

Om jag kan bidra med synpunkter som göra att någon även kan granska bilens svagheter och därmed undvika risken att ångra sitt köp, så är jag nöjd. Jag skulle själv uppskatta det om jag letade efter en viss bilmodell. Hellre det än att en del tycker att allt är jättebra, och sedan så visade sig köpet bli ett fiasko.

Det är inte mitt fel att Volvo på många sätt gjort en modell som är sämre än föregångaren.
Det har du väl mig veterligen gjort. Det är samma upprepningar oavsett ämne. De som är intresserade av en modell och vänder sig till internet använder i allmänhet google och får då upp tidigare inlägg. Personligen hade jag lyssnat på de som har faktiska erfarenheter av en modell, framför de som provkört en gång… Förvånansvärt få negativa inlägg från just ägarna med tanke på ”rostproblem” och annat. Aja, de flesta tar nog inte den typ av inlägg på allvar, man får som vanligt scrolla förbi, det får gå under kategorin ”tröttsamt”.
perhall skrev: tis 24 okt 2023, 23:20 Det konstiga tycker jag är följande: en välutrustad V90 (ej CC) är både bullrigare och slingrigare på vägen än en välutrustad XC60. Dessutom tycks XC60 ha bättre rostskydd. För många andra märken tvärtom. En A6 är alla dar i veckan bättre än en Q5 gällande väghållning och komfort.
Någon som vet hur det ser ut vid hjulhusen på en XC60? Eller om man noterat ljuddämpning på annat håll jmf V90?
På tal om V90 och dess egenskaper generellt. Det är endast bullret jag är missnöjd med. Jag tycker att bilen ligger mycket fint efter vägen och att stolarna är grymt sköna, de är liksom formade efter kroppen på ett sätt som de inte var i XC70. Även XC70 hade grymt bra stolar men jag vill påstå att dessa är lika bra/bättre, men inte helt jämförbara. Helljusautomatik och andra tekniska funktioner funkar ju också jättefint. Den känns välbyggd och bra bortsett från ljudisoleringen. Dessutom är den snygg :)

Nån som har en XC60 och kan kolla hur det ser ut i hjulhusen?
Snabel skrev:På tal om V90 och dess egenskaper generellt. Det är endast bullret jag är missnöjd med. Jag tycker att bilen ligger mycket fint efter vägen och att stolarna är grymt sköna, de är liksom formade efter kroppen på ett sätt som de inte var i XC70. Även XC70 hade grymt bra stolar men jag vill påstå att dessa är lika bra/bättre, men inte helt jämförbara. Helljusautomatik och andra tekniska funktioner funkar ju också jättefint. Den känns välbyggd och bra bortsett från ljudisoleringen. Dessutom är den snygg :)

Ska precisera mig lite. Det är laddhybriden V90 som slingrar sig på vägen, antagligen batteriets placering. Tydligt med nordiska friktionsdäck.Bensin o diesel ok
Snabel skrev: ons 25 okt 2023, 09:58 På tal om V90 och dess egenskaper generellt. Det är endast bullret jag är missnöjd med. Jag tycker att bilen ligger mycket fint efter vägen och att stolarna är grymt sköna, de är liksom formade efter kroppen på ett sätt som de inte var i XC70. Även XC70 hade grymt bra stolar men jag vill påstå att dessa är lika bra/bättre, men inte helt jämförbara. Helljusautomatik och andra tekniska funktioner funkar ju också jättefint. Den känns välbyggd och bra bortsett från ljudisoleringen. Dessutom är den snygg :)

Jag är också nöjd med min V90 (Recharge) MY22 om vi bortser från att den inte är så tyst i kupén på lite sämre väger och framför allt att mjukvaran har varit så pass undermålig (men det är hyfsat numera, men kunde säkerligen varit mycket bättre).
Apropå snygg (V90): en sak hände mig i våras. Jag hade parkerat bilen i stan och skulle precis gå iväg väg till en affär då en man som suttit i sin bil några tiotal meter framför min bil med utsikt över min V90 kommer springande fram till mig och går ett varv runt min bil. Och säger samtidigt: det var den snyggaste Volvo jag nånsin sett. Ja säger jag, jo den är väl rätt fin. Hur många hästar har den? Frågar den nyfikne mannen. 340 hk säger jag. Jösses säger den nyfikne. Den accelererar rätt bra, säger jag och påpekar min bil har både elmotor och bensinmotor. Den nyfikne står nu och beundrar grillen på min bil. Vilken snygg grill, säger mannen. Ja, det är enda gången i hela mitt liv som jag haft bil (sen 1979) som någon kommit fram till mig och sagt min Volvo är snygg. Har haft rätt många Volvo genom åren. Visst är V90 snygg för att vara kombi men jag tycker nog V60 är ett strå snyggare och sportigare i utseendet. Nåväl en kul händelse jag aldrig lär glömma. Två bilder nedan på min V90 efter jag hämtade den ny i aug. -21 (den hade bara gått några km då).
Bilagor
IMG_5877.JPG
IMG_5877.JPG (4.98 MiB) Visad 515 gånger
IMG_5879.JPG
IMG_5879.JPG (6.17 MiB) Visad 515 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]