- tis 24 okt 2023, 20:14
#1558848
Det är i princip hopplöst att dämpa bort lågfrekvent buller med isoleringsmattor, ljudet går som stomljud via hjulupphängningen och sprider sig i karossen.
Ljudabsorberande material bör helst vara 1/4 av våglängden för att kunna dämpa effektivt, vid t.ex. 50 Hz blir det 333m/(50x4)= 1.6 meter tjocklek
Blir liksom lite trångt i kupén av detta
Men visst kan även tunnare isolering ge en viss dämpning helt enkelt genom att skapa akustisk missanpassning. Gör man "membranet" dvs plåten tyngre genom att klistra på asfaltplattor eller lägga på tjock underredsmassa så kommer alltmer ljud att reflekteras tillbaka till den sida det kom ifrån dvs utsidan. Och sånt klistrat material hindrar också att plåten kommer i resonanssvängning
Av reflektionsresonemanget inser man att man inte ska isolera ytor mot tystare miljö, t.ex. taket. Det kan faktiskt stänga inne lågfrekvent buller i kupén! Akustik är klurigare än man kan tro. Hade en kollega som var utbildad akustiker som berättade sånt här.
Ljudabsorberande material bör helst vara 1/4 av våglängden för att kunna dämpa effektivt, vid t.ex. 50 Hz blir det 333m/(50x4)= 1.6 meter tjocklek

Blir liksom lite trångt i kupén av detta

Men visst kan även tunnare isolering ge en viss dämpning helt enkelt genom att skapa akustisk missanpassning. Gör man "membranet" dvs plåten tyngre genom att klistra på asfaltplattor eller lägga på tjock underredsmassa så kommer alltmer ljud att reflekteras tillbaka till den sida det kom ifrån dvs utsidan. Och sånt klistrat material hindrar också att plåten kommer i resonanssvängning
Av reflektionsresonemanget inser man att man inte ska isolera ytor mot tystare miljö, t.ex. taket. Det kan faktiskt stänga inne lågfrekvent buller i kupén! Akustik är klurigare än man kan tro. Hade en kollega som var utbildad akustiker som berättade sånt här.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
