Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Bilen är en 965 årsmodell -93, med 3,0 l motor, som gått ca 15 000 mil. Det sitter nya tändstift, givare för kamaxel, främre och bakre temperaturgivare och spjällägesgivare på den. Luftmassemätare och kamaxellägesgivare är original.
Vid två tillfällen senaste tiden. när man kört lugnt i stabil fart i 80- 90 km i 5-10 min, börjar den rycka med korta intervaller på sekunder, det är som man snabbt släpper gasen och sedan gasar på igen. Snabba ryck med gassläpp och gaspådrag. För att komma ur detta har det hjälpt att snabbt öka hastigheten upp till 100- 110 km, då går bilen som vanligt igen och man kan fortsätta att lugnt köra 80- 90 km igen. Några felkoder finns inte. Har någon här idéer till felkällor?
Det är inte lock-upen som hoppar i och ur då?
av RMn
Borde inte detta märkas på varvräknaren att den borde fluktuera då? Varvräknaren ligger konstant still på exakt samma varvtal under tiden detta händer. Borde jag kunna läsa en felkod ur styrboxen för automatlådan om det är ett sådant är fel.?
Ja den har faktiskt lockup både på 2:an, 3:an och 4:an till och med och börjar lägga i den redan vid 30 km/h. Men som du säger så borde det synas att varvräknaren gungar också då. Bytte du stift på grund av detta fel eller kom felet efter du bytte stift?

Skickat från min Pixel 8 via Tapatalk

av RMn
Jag bytte en del elektriska komponenter bl.a tändstift för 300 mil sedan. Det är nu som detta hänt. Jag tänkte före ditt tidigare inlägg att när det händer nästa gång gå manuellt växla från D till 3:an, men om den har lock up på alla växlar hjälper ju inte detta.
Skulle ju kunna vara någon tändspole som sjunger på sista versen också. Du kan ju prova att stänga gapet lite på stiften, men stift brukar ju strula mer på fullast än dellast enligt min erfarenhet.

Skickat från min Pixel 8 via Tapatalk

av RMn
Har haft flera tändspolar som lagt av vid olika tillfällen. Då vibrerar motorn tydligt och blir svagare då den går ner och arbetar på 5 cylindrar, men annars fungerar bilen. Din idé med lock-upen är intressant, men vet inte hur jag skall kunna testa det. Läste av felkoder på automatlådan, men det fanns inga.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]