Bilen är fortfarande hyfsat ny och fortfarande rätt värdefull. Jag hade också valt att få det 100% ordentligt gjort. Det kan säkert bli bra gjort även på ett fordonsgymnasium, men jag hade inte vågat chansa.
Om det var min bil hade jag troligen valt att sätta in en begagnad motor med rimligt miltal. Det finns en del att välja på, t.ex. här:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... esel/Alla/
Efter att bilen reparerats hade jag nog också funderat på att sälja den. Om jag inte stört mig på något annat hade jag troligen behållit den. Jag trivs bra i V90 / V90 CC / XC90.
Det verkar lyckligtvis inte vara en generell sjuka med motorras på nyare VEA. Kolvarna på första årsmodellerna var dåliga med hög oljeförbrukning som följd, balansaxlarna samt att det troligen finns någon rasad kamrem eftersom intervallerna ändrats känner jag till som modellspecifika problem. Sedan finns det en hel del problem med EGR-ventil och kylare. Tyvärr är det inte någonting Volvospecifikt, utan delas av de flesta Euro 6 dieselmotorer (oavsett tillverkare...).
Någon som känner till fler problem? De borde börja dyka upp nu när bilarna med VEA blivit äldre. Sedan är det bevisligen så att om du har otur så kan motorn rasa -- vilket tydligt visas av den här tråden. Tyvärr gäller det alla bilar, och när bilen blivit äldre är det vanligtvis ägaren som får betala.