Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev: ons 20 sep 2023, 20:57 Finns inget fordonsgymnasium som kan fixa den billigt om den får stå där en månad?
Vill ha det 100% riktigt gjort. Har fått offert av fristående verkstad med lång erfarenhet av Volvo. En offert för renovering och en offert för utbytesmotor. Enligt dem ska det gå att byta kolvar och gå igenom resten av motorn och byta det som är dåligt.
Bilen är fortfarande hyfsat ny och fortfarande rätt värdefull. Jag hade också valt att få det 100% ordentligt gjort. Det kan säkert bli bra gjort även på ett fordonsgymnasium, men jag hade inte vågat chansa.

Om det var min bil hade jag troligen valt att sätta in en begagnad motor med rimligt miltal. Det finns en del att välja på, t.ex. här: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... esel/Alla/

Efter att bilen reparerats hade jag nog också funderat på att sälja den. Om jag inte stört mig på något annat hade jag troligen behållit den. Jag trivs bra i V90 / V90 CC / XC90.

Det verkar lyckligtvis inte vara en generell sjuka med motorras på nyare VEA. Kolvarna på första årsmodellerna var dåliga med hög oljeförbrukning som följd, balansaxlarna samt att det troligen finns någon rasad kamrem eftersom intervallerna ändrats känner jag till som modellspecifika problem. Sedan finns det en hel del problem med EGR-ventil och kylare. Tyvärr är det inte någonting Volvospecifikt, utan delas av de flesta Euro 6 dieselmotorer (oavsett tillverkare...).

Någon som känner till fler problem? De borde börja dyka upp nu när bilarna med VEA blivit äldre. Sedan är det bevisligen så att om du har otur så kan motorn rasa -- vilket tydligt visas av den här tråden. Tyvärr gäller det alla bilar, och när bilen blivit äldre är det vanligtvis ägaren som får betala.
Malmstroem skrev: tor 21 sep 2023, 09:23 Bilen är fortfarande hyfsat ny och fortfarande rätt värdefull. Jag hade också valt att få det 100% ordentligt gjort. Det kan säkert bli bra gjort även på ett fordonsgymnasium, men jag hade inte vågat chansa.

Om det var min bil hade jag troligen valt att sätta in en begagnad motor med rimligt miltal. Det finns en del att välja på, t.ex. här: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... esel/Alla/

Efter att bilen reparerats hade jag nog också funderat på att sälja den. Om jag inte stört mig på något annat hade jag troligen behållit den. Jag trivs bra i V90 / V90 CC / XC90.

Det verkar lyckligtvis inte vara en generell sjuka med motorras på nyare VEA. Kolvarna på första årsmodellerna var dåliga med hög oljeförbrukning som följd, balansaxlarna samt att det troligen finns någon rasad kamrem eftersom intervallerna ändrats känner jag till som modellspecifika problem. Sedan finns det en hel del problem med EGR-ventil och kylare. Tyvärr är det inte någonting Volvospecifikt, utan delas av de flesta Euro 6 dieselmotorer (oavsett tillverkare...).

Någon som känner till fler problem? De borde börja dyka upp nu när bilarna med VEA blivit äldre. Sedan är det bevisligen så att om du har otur så kan motorn rasa -- vilket tydligt visas av den här tråden. Tyvärr gäller det alla bilar, och när bilen blivit äldre är det vanligtvis ägaren som får betala.
Balanserat och välskrivet. Tack för det.
Ett bra sätt att få reda på risken är att läsa försäkringsbolagens maskinskdareapporter.
Visserligen kan märken fula sig genom att betala - och då syns det inte i den statistiken - men de flesta märken är nog för snåla för att göra det när det finns maskinskadeförsäkring.
Zed82 skrev: tor 28 sep 2023, 20:52
fjohan82 skrev: tor 28 sep 2023, 20:32
Zed82 skrev: tor 28 sep 2023, 20:17 Ytterligare bil med samma orsak till motorraset.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ya-volvon/
På den borde man ju kunnat ta det via maskinskadan, maximalt 7500:- i självrisk.
Beror på. Jag har LF exempelvis och deras maskinskadeförsäkring tar slut vid 12 000 mil.
Okej, lite snålt... Volvia har 10 år/20K mil.

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]