Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JcN
De säger ”underhållsfri” eller ”filled for life” och det senare stämmer ju, lådan är det fram till den havererar..suck.. Vill man dock ha en låda som inte havererar pga uterblivet underhåll (läs oljebyte/spolning) så lämnar man bort den till verkstad och får det utfört alt man följer någon bra guide på Youtube.
Likt fler nämner bör man även byta i servosystemet, haldex, vinkelväxel och slutväxel. Glöm för all del inte bromsvätskan.

Bara för att lådan växlar bra och man inte märker av några problem bör ett förebyggande underhåll ändå göras. Väntar man till man får problem så är det redan för sent.

// Jonas
Användarvisningsbild
av fjohan82
Buckshot skrev: mån 18 sep 2023, 06:14 Är det någon idé att byta olja om lådan växlar bra.? Jag köpte min bil med 1700 mil på mätaren och nu lite över 8000 mil. Jag märker ingen skillnad i växlingarna.
Hade jag bytt tillbaka till den gamla oljan som hade gått 9000 mil (bytte vid typ 9K och 18K) , hade jag troligtvis misstänkt något fel i lådan.
Man vänjer sig vid hur bilen är, så jag kommer inte sluta med dessa byten.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Underhållsfri?
Det brukar heta "filled for life", alltså att ATF:en inte ska fyllas på eller bytas under växellådans livslängd. Och när växellådan havererat är ju livslängden över, eller hur?

Det är den beräknade mekaniska livslängden som avses, vilket mest betyder att den ska överleva garantitiden plus lite till, sen skiter man fullständigt i hur växellådan mår. Men man kan mycket enkelt förlänga livslängden på växellådan genom att regelbundet skölja/spola ur lådan och byta ATF. Men det kan man ju inte erkänna eftersom illusionen om en underhållsfri växellåda faller ihop då, så man kör på med dumheterna och låter andra eller tredje ägaren på bilen stå där med eländet. Det påverkar ju inte nybilsförsäljningen...

Jag fick i stort sett tvinga märkesverkstaden att spola lådan och byta ATF, de envisades med att det inte behövs. "Än sen?" tyckte jag. "Om jag betalar och beställer ett jobb så är det bara för er att göra det, inte ert problem." Kostade några tusenlappar men det är värt det i längden.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Märkliga verkstäder, att dom ens orkar ifrågasätta en kund när det är ganska easy money för dom som har allt inom en armlängds avstånd.

Dom spolar ju lådan på polis och taxibilar så det är ju inte en orimlig begäran som kunden dessutom betalar för.

Dom kan vara snabba att lägga till en liter spolarvätska eller bromsbackar på en faktura efter vad jag läst mig till genom åren.
av Dieselvolvo
Min börjar nosa på 8k också, och rent spontant så känns de som att de värsta "bôset" i oljan, tillkommer vid de första milen när de sliter in sig. Rätt eller Fel, de vet ja inte. Men skall kolla upp vad en sköljning kostar. Förra bilen börja krångla vid 9k, och Självrisken vs Sköljning....där bör ju det sistnämnda vara ett par tusen billigare!
av Knatch
Dieselvolvo skrev: lör 23 sep 2023, 23:30 Min börjar nosa på 8k också, och rent spontant så känns de som att de värsta "bôset" i oljan, tillkommer vid de första milen när de sliter in sig. Rätt eller Fel, de vet ja inte. Men skall kolla upp vad en sköljning kostar. Förra bilen börja krångla vid 9k, och Självrisken vs Sköljning....där bör ju det sistnämnda vara ett par tusen billigare!
det räcker med att tömma det som kommer ur när du lossar pluggen. Fyll på med ny olja och sätt oljenivån enligt specifikationen. Byt växellådsolja varje 5000 mil.
av Knatch
Jag hade en diskussion med volvo angående deras påstående om att oljan aldrig behöver bytas och räcker "livet ut".
Bad honom ta fram en flaska med växellådsolja och visst fan står det ett bäst före datum på flaskan... Jag frågade honom hur det kommer sig att oljan i en stängd förpackning i rumstemperatur har ett bäst före datum, men såfort den hamnar i växellådan så blir oljan magisk och en evighetsolja då eller?
Han själv blev mållös och en pinsam tystnad uppstod.
Dom här märkesverkstäderna är fulla av skit. Man lägger inte in oljebyten i serviceschemat för att få ner servicekostnaden på bilen när kunden ska kalkulera nybilsköpet (värdeminskning, servicekostnader) mm mm.Sen vill dom självklart sälja växellådor och nya bilar. Ni har att göra med riskkapitalister, och sådana människor ljuger mer än vad dom andas.

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]

Har sett varianter när man placear celler oc[…]