Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eldberg
Min V60 D4 automat från 2015 har gått 12500 mil.

Vid senaste servicen frågade jag verkstaden om man inte borde byta olja i växellådan. Tror inte att det någonsin gjorts. Fick svaret att lådan är "underhållsfri", alltså behövs inget byte.

Är det nån som kan förklara hur en automatlåda kan vara underhållsfri?
Användarvisningsbild
av Jallemet
Den är en term som säljare skapat, samma med long life. Det förmodligen uträknat på bilens förväntade livslängd.

Jaja, hursom så ska alla vätskor bytas regelbundet och på det mesta finns det intervall angivet, att byta oftare blir en omedelbar kostnad men att byta mer sällan kan skapa mer oförutsedda utgifter.
av KalleJ
Underhållsfri för Volvo under garantitiden. Sen ser det fint ut med låg servicekostnad, vilket tillverkarna tävlar om att ha lägst.
Passa på o byt 1-2L servovätska också.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är inte underhållsfritt, när man har bytt olja märker man (gjorde åtminstone jag) att växlingarna blir mjukare och således fanns det ett behov att att få den bytt.

Jag skulle säga att det är ett märkligt tuggande från Volvos sida att säga att den aldrig behöver bytas, vilket märks när bilarna blir några år och får fler mil på mätaren.
Min MY17 har rullat 20200 mil och i den har jag bytt oljan två gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
KalleJ skrev: sön 17 sep 2023, 11:44 Underhållsfri för Volvo under garantitiden. Sen ser det fint ut med låg servicekostnad, vilket tillverkarna tävlar om att ha lägst.
Passa på o byt 1-2L servovätska också.
Om TS har en VEA-motor finns ingen separat servovätska.
Användarvisningsbild
av fjohan82
KalleJ skrev: sön 17 sep 2023, 12:06 Dem eldrivna har ingen smörjning?
Det står (i instruktionsboken) bara att 4-cyl inte har någon servoolja, så det bygger kanske på något annat system.
Användarvisningsbild
av Eldberg
Funderar på vad det kan kosta att byta olja i växellådan. Att byta i motorn kostar ju bortåt tusen pengar… Och om det är värt pengarna att anlita märkesverkstad för ett sånt här byte.
av KalleJ
Det är värt att byta oljan ja, sen hur du väljer att göra det eller om du tycker det är värt kan ju inte vi svara på.

Vilken verkstad som helst kan ju byta ca.3L som finns i sumpen.
Köp o-ringen och oljan själv så är de inte mycket som kan gå fel.
av Buckshot
Är det någon idé att byta olja om lådan växlar bra.? Jag köpte min bil med 1700 mil på mätaren och nu lite över 8000 mil. Jag märker ingen skillnad i växlingarna.
Köpråd v50/s40 /c30

D2 är en helt ok motor (2010-2012) så l[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]