Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av martinu
Hej, Fungerar verkligen vätsker man ska hälla i tanken för att göra rent hela bensinsytemet eller är det bara skit?? :???: Finns det produkter som som verkligen rengör och fungerar? Kan det vara negativt att hälla sånt i en bil som har gått 28-29 tusen mil??
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ja det finns medel man häller i bensinen för att rensa bränslesystemet från avlagringar och dyl. Det skall
nog inte vara någon fara, bilen din är ju knappt inkörd ju... :wink:

Annars så innehåller Shells Power-V till viss del sådana ämnen, så prova en halv tank sådant så rensas
det nog ur en del. Etanol (E85) sägs också ha den effekten att lösa upp avlagringar i bränslasystemet.

//Maxwell
av anp
E85 fungerar utmärkt som rengörare av bränslesystemet.
5-10% inblandning per full tank några tankningar, hjälper dig att städa ur ev, skit invärtes i ditt bränslesystem.
Möjligen bör du också byta bränslefilter efteråt, för vid körning på enbart E85, följer det med mycket skit ut ur tank och ledningar.
Vid låginblandning kanske effekten inte blir så tydlig, men filtret bör ju ändå bytas emellanåt.
av martinu
Maxwell skrev:Ja det finns medel man häller i bensinen för att rensa bränslesystemet från avlagringar och dyl. Det skall

Annars så innehåller Shells Power-V till viss del sådana ämnen, så prova en halv tank sådant så rensas
det nog ur en del. Etanol (E85) sägs också ha den effekten att lösa upp avlagringar i bränslasystemet.

//Maxwell
'
Den har ju gått 28-29 tusenmil :D
Användarvisningsbild
av Maxwell
martinu skrev:
Maxwell skrev:Ja det finns medel man häller i bensinen för att rensa bränslesystemet från avlagringar och dyl. Det skall

//Maxwell
Den har ju gått 28-29 tusenmil :D
Jo jag såg det, men det är ju inget för en rödblockare. Du kan ju lätt köra det dubbla och mer med den
om du sköter den väl. :D

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Nexus
rengörande medel finns redan tillsatta i bensinen. :wink:
av jbl
Redline S1 är en bra tillsats. Visst bensinen innehåller en liten del rengörande ämnen men det skadar inte med lite extra ibland.
av anp
jbl skrev:Redline S1 är en bra tillsats. Visst bensinen innehåller en liten del rengörande ämnen men det skadar inte med lite extra ibland.
Kan man verkligen säga så, att det inte skadar. Eller att det faktiskt gör nytta?

Om man jämför 2 likvärdiga bilar/bilister, där den ena ofta tillsätter tillsatser i bränslet. och den andra bara tankar vanlig handelsbensin.
Kan man då märka någon förbrukningsskillnad eller driftproblem bilarna emellan?

Om ingen, eller väldigt liten skillnad. Så har vi ju en miljöbelastning i form av extra förbrukning av kemikalier och transport av dessa, till ingen eller lite nytta för slutanvändaren.

Jag vet inte, men finner frågan intressant i dessa miljötider.
Jag har själv mycket sällan använt mig av dessa tillsatser som finns till bensin. Minns knappt om jag någon gång de sista 10 åren, köpt k-sprit.
av *pettson*
anp skrev:
jbl skrev:Redline S1 är en bra tillsats. Visst bensinen innehåller en liten del rengörande ämnen men det skadar inte med lite extra ibland.
Kan man verkligen säga så, att det inte skadar. Eller att det faktiskt gör nytta?

Om man jämför 2 likvärdiga bilar/bilister, där den ena ofta tillsätter tillsatser i bränslet. och den andra bara tankar vanlig handelsbensin.
Kan man då märka någon förbrukningsskillnad eller driftproblem bilarna emellan?

Om ingen, eller väldigt liten skillnad. Så har vi ju en miljöbelastning i form av extra förbrukning av kemikalier och transport av dessa, till ingen eller lite nytta för slutanvändaren.

Jag vet inte, men finner frågan intressant i dessa miljötider.
Jag har själv mycket sällan använt mig av dessa tillsatser som finns till bensin. Minns knappt om jag någon gång de sista 10 åren, köpt k-sprit.
*Om ingen, eller väldigt liten skillnad. Så har vi ju en miljöbelastning i form av extra förbrukning av kemikalier och transport av dessa, till ingen eller lite nytta för slutanvändaren. *

Så ser 90% av alla användarkemikalier ut.. proffsens är helt annorlunda och varesej lovar eller säljs på macken.
Men det omsätter en sån enorm summa pengar att sälja skit att det inte går att undvika för en mack till exempel.
Att få skräp i spridarna idag är till exempel inte nåt vanligt, vi har otroligt fina bränslefilter. Att få vatten i bensinen när vi redan har alkohol i densamma (Alkohol tar upp vatten). Ja man kan fråga sej varför K-sprit säljs till detta enorma literpris? 1 liter etanol i pumpen är billigare och dubbel mängd. Gör samma jobb. Men som sagt ingen av dom behövs. Då bensinen redan är blandat med etanol som är fuktupptagande.
Spridar rent.. ja eftersom jag har tillgång till en sån anläggning så vet jag ju vad som krävs för att köra en spridare genom tvätten. Att då köpa stp akutrengöring är bara miljöförstöring och dyrt. Felet är OFTAST att silen i spridaren är igensatt. Det släpper ALDRIG med mindre än just ett byte av silen. Men återigen.. en dyr flaska.. lova mirakel och sen säger man *synd om dej då köp en till* när det inte fungerar. För att tvätta en spridare krävs att du tar ur den och sätter den i en spridartvätt med ultraljud och varvtalsreglering. Det finns ingen genväg..
av anp
Lite placeboeffekt med andra ord.
Det fungerar om man tror på det...
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]