Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av per740
Hej!
Volvo 740 -89 b230f, 80A generator med laddproblem.
Symptom: Slutade ladda batteriet för en månad sedan, ny laddregulator löste problemet. Nu blev jag återigen stående med urladdat batteri och ingen laddspänning över batteriet sedan jag bytt batteri.
Lossade laddregulatorn och ser att det finns en sträcka på yttre släpringen som ser lite svart ut samt en liten grop i släpringen på ett ställe. Plockade då ur generatorn för att ta till elverkstad.
Läste sedan att ett vanligt fel var laddlampans krets i instrumenthuset. Mätte mellan jord och den tunna röda kabeln (d+?) till generatorn, den får dock spänning när tändningen slås på (generator urtagen).
Noterade att inte alla varnings lampor lyser när tändningen slås på utan endast abs (slocknar), oljetryck lambda,halvljus och bälte. Har för mig att fler brukar lysa?
Instrumenthusets kretskortsfolie verkar inte ha lödningar utan komponenter ser ut att vara fastklämda. Tvekar därför att försöka löda om som jag sett förslag på. Dessutom finns ju spänning till lindningen?
Har noterat att laddlampan aldrig lyst, varken nu eller då kolen var slitna för flera år sedan och laddregulator byttes.
Har skaffat ny regulator men ej monterat då jag undrar om det är något annat fel som slår ut denna. Kolen på den månadsgamla såg inte slitna ut.
Tacksam för råd i felsökningen!

Edit: när jag kopplar ihop mellan d+ och jord och slår på tändningen lyser laddlampan och ytterligare 4 lampor. Antar att det friskriver laddlampans krets?
Edit2: Mätte upp kondensatorn på generatorn, 2,2uF, inget fel. Bifogade foto på släpringen, ca 1/3 av omkretsen ser ut att sakna kopparbeläggningen. Kan detta orsaka ingen laddspänning eller skada regulatorn (kolen såg fina ut)
Senast redigerad av 1 per740, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det låter som att laddlampan fungerar som den ska. Den får +12 matning från instrumenthuset med nyckeln på och jordar genom generatorn. När generatorn börjar generera ström kommer den också ge +12, vilket gör att laddlampan slocknar edtersom den inte längre jordas.

Det kan även bli diodfel i generatorn och då laddas batteriet ur genom sjäöva generatorn. Det brukar resultera i att bilen blir strömlös på kort tid, oftast några timmar.
av per740
Tack för svar. Diodfel sitter väl i laddregulatorn? Jag laddade just upp en bild, vet inte om du hann se den, kan skadorna på släpringen orsaka diodfel? Jag antar att släpringarna borde renoveras eller generatorn bytas hursomhelst.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det går fortfarande att byta släpringar. På vissa generatorer sitter släp ringarna utanför lagret så man måste ta bort dom för att byta lager. Diodfel är i generatorn, det är ju en växelström generator och bilens elsystem är ju likström. Det är (oftast??) en 3-fas växelström generator och det sitter 6 st stora runda dioder i likriktar kretsen en plusdiod och en minusdiod för varje krets. Förr satt dom på baksidan generatorn, men idag ser man dom oftast inte (inbyggt för bättre kylning??) det sitter med all säkerhet dioder i regulatorn också men dom har inget med likriktning av växelströmen att göra. Så här kan det se ut. Just denna likriktar brygga har 8 dioder, 4 i ett övre lager och 4 i ett undre. Oklart varför, 4 fas generator??
https://folkraceshop.se/diodbrygga-gene ... 0-8-dioder
av per740
Tack Lennart!
Undrar om en trasig diodbrygga kan vara anledningen till att jag aldrig fått lysande laddlampa trots att generatorn inte laddar? Att den alltid haft jordning fel väg så att säga. När jag tänker efter har jag alltid haft problem med att batteriet drar ur om bilen står en längre tid, typ en månad.
Även om jag är för att laga saker och har generatorservice på nära håll här i Uppsala har jag svårt att se att nya släpringar med svarvning, nya lager, ev diodbrygga samt arbetskostnad ska hamna på rimlig kostnad jämfört en helt ny 100A för 1049kr. Bara att hoppas Biltema sourcar den från leverantör med rimlig kvalitet...
av TioTusenKRBil
Jag har kört med biltema generatorer. De funkar men kan vara lite blandad kvalite. Om den mot förmodan inte skulle fungera så får du helt enkelt reklamera och stå på dig. Grabben i kassan bryr sig inte alls om biltemas profit och vill hellre hålla kunder nöjda och slippa tjaffs. Har även fixat en generator med original bosch delar (de tillverkar inte ens delarna själva längre så som jag förstod det) och det kostade 250kr för kolet och 500kr för bryggan. Biltemas alla dagar i veckan.
av per740
Det blev en Biltema som nu är på plats. Måtten på deras websida är fel, fästöglan för spännskruven låsning är ca 35mm inte 25.5 som det står. Men låsskruvens gängor räcker ändå med nöd och näppe till låsmuttern. I övrigt passar allt rakt av. Får se hur länge den håller. Behöver man reklamera brukar det vara väldigt beroende av vem man får tala med. De flesta har en rimligt generös inställning medan andra verkar ha som livsuppgift att neka in absurdum...

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]