- lör 09 sep 2023, 21:40
#1554326
Hej!
Volvo 740 -89 b230f, 80A generator med laddproblem.
Symptom: Slutade ladda batteriet för en månad sedan, ny laddregulator löste problemet. Nu blev jag återigen stående med urladdat batteri och ingen laddspänning över batteriet sedan jag bytt batteri.
Lossade laddregulatorn och ser att det finns en sträcka på yttre släpringen som ser lite svart ut samt en liten grop i släpringen på ett ställe. Plockade då ur generatorn för att ta till elverkstad.
Läste sedan att ett vanligt fel var laddlampans krets i instrumenthuset. Mätte mellan jord och den tunna röda kabeln (d+?) till generatorn, den får dock spänning när tändningen slås på (generator urtagen).
Noterade att inte alla varnings lampor lyser när tändningen slås på utan endast abs (slocknar), oljetryck lambda,halvljus och bälte. Har för mig att fler brukar lysa?
Instrumenthusets kretskortsfolie verkar inte ha lödningar utan komponenter ser ut att vara fastklämda. Tvekar därför att försöka löda om som jag sett förslag på. Dessutom finns ju spänning till lindningen?
Har noterat att laddlampan aldrig lyst, varken nu eller då kolen var slitna för flera år sedan och laddregulator byttes.
Har skaffat ny regulator men ej monterat då jag undrar om det är något annat fel som slår ut denna. Kolen på den månadsgamla såg inte slitna ut.
Tacksam för råd i felsökningen!
Edit: när jag kopplar ihop mellan d+ och jord och slår på tändningen lyser laddlampan och ytterligare 4 lampor. Antar att det friskriver laddlampans krets?
Edit2: Mätte upp kondensatorn på generatorn, 2,2uF, inget fel. Bifogade foto på släpringen, ca 1/3 av omkretsen ser ut att sakna kopparbeläggningen. Kan detta orsaka ingen laddspänning eller skada regulatorn (kolen såg fina ut)
Volvo 740 -89 b230f, 80A generator med laddproblem.
Symptom: Slutade ladda batteriet för en månad sedan, ny laddregulator löste problemet. Nu blev jag återigen stående med urladdat batteri och ingen laddspänning över batteriet sedan jag bytt batteri.
Lossade laddregulatorn och ser att det finns en sträcka på yttre släpringen som ser lite svart ut samt en liten grop i släpringen på ett ställe. Plockade då ur generatorn för att ta till elverkstad.
Läste sedan att ett vanligt fel var laddlampans krets i instrumenthuset. Mätte mellan jord och den tunna röda kabeln (d+?) till generatorn, den får dock spänning när tändningen slås på (generator urtagen).
Noterade att inte alla varnings lampor lyser när tändningen slås på utan endast abs (slocknar), oljetryck lambda,halvljus och bälte. Har för mig att fler brukar lysa?
Instrumenthusets kretskortsfolie verkar inte ha lödningar utan komponenter ser ut att vara fastklämda. Tvekar därför att försöka löda om som jag sett förslag på. Dessutom finns ju spänning till lindningen?
Har noterat att laddlampan aldrig lyst, varken nu eller då kolen var slitna för flera år sedan och laddregulator byttes.
Har skaffat ny regulator men ej monterat då jag undrar om det är något annat fel som slår ut denna. Kolen på den månadsgamla såg inte slitna ut.
Tacksam för råd i felsökningen!
Edit: när jag kopplar ihop mellan d+ och jord och slår på tändningen lyser laddlampan och ytterligare 4 lampor. Antar att det friskriver laddlampans krets?
Edit2: Mätte upp kondensatorn på generatorn, 2,2uF, inget fel. Bifogade foto på släpringen, ca 1/3 av omkretsen ser ut att sakna kopparbeläggningen. Kan detta orsaka ingen laddspänning eller skada regulatorn (kolen såg fina ut)
Senast redigerad av 1 per740, redigerad totalt 0 gånger.