Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kena
#154306
Tänkte bara uttala mej som en äkta besserwisser, när ett relä slår till går det från 0-x antal ampere och kan bli en liten ljusbågen, när det slår ifrån går det från x antal ampere till 0 och det är då ljusbågsfenomenet uppstår och svetsar på kontaktytorna. Sedan får man ingen strömspik vid resistiv(motstånd) belastning alltså glödlampor. Det får man när man har lindningar tex. lysrörsarmaturer, motorer(som dessutom har startström innan rotorn sätter igång).
Billigaste och enklaste vid extraljusmontage är att sätta ett relä för varje lampa med separat säkring för varje och ta till ordentligt med ledningsarea. Anledningen till det är att om ett relä brinner ihop så kan man dra ut säkringen så lyser det inte hela tiden och tvärtom om spolen pajar så har du det andra reläet som funkar.
av Marbas
#154354
Kena skrev:...
Sedan får man ingen strömspik vid resistiv(motstånd) belastning alltså glödlampor.
...
Men glödlampor har väl olika motstånd när de är släkta respektive tända? En släkt lampa har mycket mindre motstånd och tillåter då en högre ström att fara igenom glödtråden. När glödtråden blir varmare stiger motståndet. När man tänder en lampa kommer det då att gå en högre ström genom lampan under en kort stund. Detta är också en form av "strömspik", alltså ska man räkna med högre strömmar vid påslag även för glödlampor.

Dock så är strömpikar för glödlampor inte så stora som de andra fallen som Kena räknar upp.
Användarvisningsbild
av Loner
#154578
Kena skrev:Tänkte bara uttala mej som en äkta besserwisser

Sedan får man ingen strömspik vid resistiv(motstånd) belastning alltså glödlampor.
Om du är en besserwisser så vet du säkert att en glödlampa består oftast en av liten spole utav metalltråd innesluten i en glaskropp.

Spole = induktiv belastning.

Men jag tycker inte vi skall fördjupa oss i detta, utan vi säger bara ett relä per ljus så kommer det att funka problemfritt i många år.

/L
Användarvisningsbild
av ElStoffo
#155166
Hej,

Nu har jag monterat extraljusen och här är resultatet!


Bild

Edit:
Efter den intesiva debatt jag skapade på min fråga kan jag meddela att jag har följt råden och har ett relä per lampa.
Senast redigerad av 1 ElStoffo, redigerad totalt 0 gånger.
av Kena
#155320
Loner skrev:
Kena skrev:Tänkte bara uttala mej som en äkta besserwisser

Sedan får man ingen strömspik vid resistiv(motstånd) belastning alltså glödlampor.
Om du är en besserwisser så vet du säkert att en glödlampa består oftast en av liten spole utav metalltråd innesluten i en glaskropp.

Spole = induktiv belastning.

Men jag tycker inte vi skall fördjupa oss i detta, utan vi säger bara ett relä per ljus så kommer det att funka problemfritt i många år.

/L
Men utan järnkärna så blir det resistiv belastning och dessutom likspänning, utan att fördjupa oss mer i ämnet.
Användarvisningsbild
av Fiddelity
#155434
Kena skrev:
Loner skrev:
Kena skrev:Tänkte bara uttala mej som en äkta besserwisser

Sedan får man ingen strömspik vid resistiv(motstånd) belastning alltså glödlampor.
Om du är en besserwisser så vet du säkert att en glödlampa består oftast en av liten spole utav metalltråd innesluten i en glaskropp.

Spole = induktiv belastning.

Men jag tycker inte vi skall fördjupa oss i detta, utan vi säger bara ett relä per ljus så kommer det att funka problemfritt i många år.

/L
Men utan järnkärna så blir det resistiv belastning och dessutom likspänning, utan att fördjupa oss mer i ämnet.
En spole blir bara en induktiv belastning då man har växelström. :wink:

Bra det blev med extraljusen :)
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]