Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V70N 2,5T 2004, 25K mil

Hej!

Pga. sk. "Shift flare" på min automatlåda (mellan 3-4:ans växel) så har jag bestämt mig för att byta hela växellådan.
Har fått tag i en låda som enligt förra ägare, kommit från en Volvo V70 T5, 2005 med ca 30K mil på mätaren.
Har dubbelkollat med Volvo, via typskylten och säkerställt att den verkligen ska passa, vilket den enligt dom ska göra. Exakt samma nummer som på min nuvarande låda.

Men... Inför detta "lilla" projekt så undrar jag om det är något man bör köpa tills dess att man står där och ha plockat ut lådan? Typ nya packningar av något slag? Växellådssfästen?
Har en helg på mig, och vill därför ha alla eventuella nya reservdelar på "hyllan".

Så... Vad säger nI? :-)
Allt beror på vad du vill uppnå, men bara smälla på en tät fungerande låda så behövs det inget speciellt.
Men är strategin att aldrig behöva skruva ned den igen så kan det väl vara ide att ha aktuella packboxar redo, mycket ser du medans du river om det läckt innan.
Du har hur som helst en trevlig mekhelg framför dig. :)
Greffel skrev: tor 07 sep 2023, 19:48 Allt beror på vad du vill uppnå, men bara smälla på en tät fungerande låda så behövs det inget speciellt.
Men är strategin att aldrig behöva skruva ned den igen så kan det väl vara ide att ha aktuella packboxar redo, mycket ser du medans du river om det läckt innan.
Okej, tack! Får med andra ord kolla upp vilka/vilken packbox jag behöver :-)
Haha om du inte var ironisk, så har vi olika definitioner på vad innebörden av "trevlig" är :-D
Trevligt blir det FÖRHOPPNINGSVIS när man rullat ut från eländet. 50/50 på att den "nya" lådan är i bättre skick än nuvarande. :-/
Iznogoud skrev:
Greffel skrev: tor 07 sep 2023, 19:48 Allt beror på vad du vill uppnå, men bara smälla på en tät fungerande låda så behövs det inget speciellt.
Okej, tack! Får med andra ord kolla upp vilka/vilken packbox jag behöver :-)
Haha om du inte var ironisk, så har vi olika definitioner på vad innebörden av "trevlig" är :-D
Trevligt blir det FÖRHOPPNINGSVIS när man rullat ut från eländet. 50/50 på att den "nya" lådan är i bättre skick än nuvarande. :-/
Det är ju svin kul att mecka lite större insatser. Kommer du skölja lådan direkt så går det ju åt lite olja och kanske rengöring av kylen med.
Det beror på... ;-)
Meckar hellre med något roligare projekt än med ett "frakta arslet från A till B"-fordon :P
Skvätter nog bara i såpass mycket olja att det blir i rätt nivå.
Sen kör jag direkt till Volvo som får skölja lådan, uppdatera mjukvaran mm. så allt klangar som det ska.
Ska även passa på att byta det nya B4-locket som sitter på min nuvarande låda, och sätta det på den "nya" lådan.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]