Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Du vet att tryckarna vidgar sej ca 0,5mm MAX.. och att kamaxeln trycker över 8mm?.. Så att kamaxlarna inte ska nå ned till ventilerna är ju fantastiskt.. :wink:
Då kom volvo med en ny tes.. :!: Den används OFTA på nyare volvos..
Dom har hängt ventilerna i ÖPPET läge.. och det är ju fantastiskt att det kan ske i 5 cylindrar samtidigt?.. Det är ju inte EN cylinder som inte gör sitt utan 5... 5 cylindrar hänger sej inte samtidigt. :idea:
Men om man nu orkar läsa på lite .. vilket man kan kräva av mekaniker iallafall, så vet du ju att en cylinder är av stål.. att stål mot stål (kolvringarna mot cylinderväggarna) inte tätar nåt vidare, vi har för lågt ringtryck för det.. vi vill ju inte ha friktion.. det krävs då olja som tätningsmedel. För det är vad vi har oljan till bland annat i våra motorer.. TÄTNING..
När vi pissat in bensin som tvättar bort vår fina olja från cylinderväggarna så får vi dåligt med tätning på kolvringarna.. vi kommer nu att få dålig kompression.. Eftersom det pissat in i 5 cylindrar så blir det tvättat i 5 cylindrar..
Trots fin tändning så tänder det inte då vi inte kan komprimera.. bilen blir bara surare.. poffar med lite tur..
Åtgärd?...
SKITENKELT...
lossa spridarkontakterna.. håll full gas.. mal 30 sek..
Gå nu ur och lossa stiften.. ta en oljekanna och klunka i några ggr i varje cylinder.. sätt tillbaka stiften..
Håll full gas.. mal.. hör nu hur kompressionen återkommer plötsligt.. motorn börjar gå tyngre..
NU kan du montera tillbaka spridarkontakterna.. Voila kommer bilen att starta direkt.. den ryker lite blått en halvminut men som sagt .. den startar..
Det har alltså INGET med tryckarna att göra.. sen får dom säga exakt.. vad dom vill..

Opel och saab har en annan variant av samma fel.. På dom beror det på att kolvarna utvidgas lite för hårt mot ringytorna.. så när man kör för lugnt så fastnar helt enkelt kolvringarna i kolvrings spåren.. när kolvarna går ihop då kolvarna kallnar så blir gapet mellan cylinder och kolvring såpass stort att inte oljan på väggarna räcker till. Åtgärden där är exakt densamma.. i med tillskottsolja.. starta.. men där varvar man helt enkelt skiten ur motorn en stund (med växel i) för att *sota av ringspåren*..
så det kunden får för 2000 spänn är 4 klunkar olja.. och en ordentlig urvarvning av bilen... även dom bilarna har hydrauliska tryckare..

Såå varför händer det här mestadels på hösten? och ibland även på vintern? (kan hända på sommaren med.. men det är ovanligare).. Vi har faktiskt bränsletillskott när vi startar, året runt.... DÄRFÖR ska vi låta bilen stå och gå en minut eller två... så att bilen hinner få upp tempen i förbränningsutrymmena.. Sen kan vi tryggt stänga av och den kommer att starta igen utan problem.. :wink:

Och vart har jag fått min skitinformation ifrån då?.. Varför tror jag att jag har rätt då?.. Menar det jag säger verkar ju rätt katigt?
Tja.. utbildningen när jag blev mekaniker tog upp detta i förbränningsläran. Precis som för alla mekaniker.. senare läste jag motorproblematik och insprutningsteknik.. har jobbat nu i 20 år med motorer och sen nu sist jobbade jag som fordonslärare/ researcher..
så jag är helt säker på att jag inte luras..

Här ska du få lite info om hur en tryckare fungerar..

Ventiltryckaren på kamaxelns grundcirkel
Olja kommer från kamaxellagerhusets oljekanal och trycks in i ventiltryckaren via spår och hål i sidan. Oljan passerar genom slitsen i ventiltryckarens tak in i kolven. Eftersom motorns oljetryck är högre än oljetrycket i ventiltryckarcylindern när ventiltryckaren ej belastas av kamaxelns nock, passerar oljan förbi backventilen in i ventiltryckarens cylinder.

Kamaxeln pressar ned ventiltryckaren
När ventiltryckaren pressas nedåt blir oljetrycket i ventiltryckarcylindern högre än motorns oljetryck, backventilen stänger och ventiltryckaren arbetar som en enhet.

Ventiltryckaren tillbaka på kamaxelns grundcirkel
Motorns oljetryck är större än oljetrycket i ventiltryckarcylindern, backventilen öppnar och släpper in olja så att ventiltryckaren trycks mot kamaxeln.
av cheva_dennis
det var ju kul att mitt lilla problem starta en sådan het disskution..

men vet ju hur jag gjorde för att rätta till missödet och kommer att göra likadant i fortsättningen om det händer igen, så det så.
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Men du *pettson*, få se om jag förstått det rätt. Boven i dramat är alltså "startsnapsen" som styrsystemet delar ut eftersom motorn är kall och som (om den inte förbränns ordentligt pga att man stänger av alltför snabbt efter starten) tvättar rent cylinderväggar/kolvringar med följd att kompressionen blir för låg. Betyder det att lyftarhäng egentligen inte förekommer på en Volvo ? Och hur är det med Lawn Mower Syndrome, förekommer det eller ej ?
Dessutom, det är lätt att förstå varför man ska klunka i lite olja i cylindrarna men varför det inledande 30s-malandet på fullgas med tändstiften i ? Vill man lufta ur bensinöverskott ur cylindrarna och är rädd för att elektroniken kan ta skada av att köra runt i startläge utan tändstift ? Jag är inte ute efter att ifrågasätta utan är bara allmänt vetgirig (läs pain in the a**).
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Men du *pettson*, få se om jag förstått det rätt. Boven i dramat är alltså "startsnapsen" som styrsystemet delar ut eftersom motorn är kall och som (om den inte förbränns ordentligt pga att man stänger av alltför snabbt efter starten) tvättar rent cylinderväggar/kolvringar med följd att kompressionen blir för låg. Betyder det att lyftarhäng egentligen inte förekommer på en Volvo ? Och hur är det med Lawn Mower Syndrome, förekommer det eller ej ?
Dessutom, det är lätt att förstå varför man ska klunka i lite olja i cylindrarna men varför det inledande 30s-malandet på fullgas med tändstiften i ? Vill man lufta ur bensinöverskott ur cylindrarna och är rädd för att elektroniken kan ta skada av att köra runt i startläge utan tändstift ? Jag är inte ute efter att ifrågasätta utan är bara allmänt vetgirig (läs pain in the a**).
Jepp boven i dramat är startsnapsen som blir.. Även vi inte har en kallstartsventil längre så ökas spridartiden vid starten..
Några lyftarhäng kan det inte bli av två skäl..
1. trycket i tryckaren är lägre än ventilfjäderns.. det gör att den kan inte spänna ut för mycket så att ventilen står öppen med kammen i stängt läge.. ÄNDÅ har nån kläckt den iden.. att tryckarna ska hålla ventilerna öppna..
2. Även om den vore punkterad så trycker kammen över 8mm och tryckaren utgör 0,5mm av dom.. bilar med punkterad tryckare går utan problem.. men dom låter..

Volvo har även mycket stora styrningar som inte går tajt eller på annat sätt hindrar, aldrig hört om en volvo som kärvar i en styrning.. Du får även tänka på att du ska alltså göra 5 cylindrar kompressionslösa..
Att det går att dra igång en bil är för att du får då kolvarna att röra sej så snabbt att det inte hinner läcka så mycket kompression ned förbi ringarna.. Startmotorn går inte lika fort..

Lawnmover syndrome är precis samma sak som vi pratar här..
En väldigt kompressionslös motor.. och den har inga hydrauliska tryckare.. :wink: Däremot har den blöta cylinderfoder och ingen olja som tätar.. :idea:
Det innefattar bara att startar du upprepade ggr utan att den får gå.. så går den inte att starta senare..
Det finns ingen egentlig beskrivning mej veterligen om problemet (lawnmover syndrome).. utan det är en generell beskrivning för alla har misslyckats med att starta sin gräsklippare nångång efter att ha stängt av den igen osv..

*men varför det inledande 30s-malandet på fullgas med tändstiften i *
Det görs bara för att tända det lilla som går.. OM det kan tänkas tända..
Ibland har man så mycket bensin i att det helt enkelt flyter.. pressar du då ur lite i taget (i gasform) ut i avgaset så är det mindre skadligt för dej helt enkelt.. jämfört med att få upp ångorna i tändstiftshålen och i värsta fall ha stiften kvar.. (en del har det..)
Vill du göra din 850 gnistlös så ta INTE bort stiften.. utan dra ur kontakten till tändmodulen istället.. :wink:
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
OK då hänger jag med. Tack för svaret ! Fast jag antar att om man har riktigt gott om tid kan man skippa 30s-malandet, plocka ur tändstiften och låta soppan avdunsta i något dygn i ventilerat utrymme så sparar man katalysatorn ?
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:OK då hänger jag med. Tack för svaret ! Fast jag antar att om man har riktigt gott om tid kan man skippa 30s-malandet, plocka ur tändstiften och låta soppan avdunsta i något dygn i ventilerat utrymme så sparar man katalysatorn ?
Ja alltså kissen tar förvisso skada av bensin om den skulle rinna ned..
Jadå du kan låta allt stå öppet i nåt varmt välventilerat rum så ska det avdunsta. Huvudsaken är att man är av med bensin som kan vara flytande. Det är nämligen dumt att klunka ned olja på bensinen.. det tätar inte ett dugg bättre.. :wink:

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]