- ons 16 aug 2023, 11:16
#1551496
Hej,
Jag är rätt ny här på forumet och mina bil-kunskaper är rätt begränsade men jag tycker att det är kul att försöka lösa saker själv. Nu sedan en vecka sedan har jag fått problem med tomgången. Bilen jag har är följande: VOLVO 850 Sedan (854) 2.4 Bensin 144 hk / 106 kW B 5252 FS.
Problem: När bilen står i neutral ligger den på ca 900 varv, vilket är normalt. Men så fort jag håller in kopplingen sjunker varvtalet ner till ca 500 varv, bilen låter då högt och skakar något. Så länge kopplingen hålls in, är tomgången på dessa låga varv. Lägger jag dock i neutralen så ökar tomgången sakta men säkert upp till 900 varv (det tar ca 10 sekunder då att gå från 500 till 900 varv).
Liknande sker även då jag kör, säg att jag kör på 2000 varv och kör i 70 km/h, håller jag därefter in kopplingen så sjunker varvtalet ner till 500 varv och bilen låter och skakar. Släpper jag kopplingen och återgår till växel varvar den igen till 2000 varv och den låter normalt.
Det är ingen skillnad på detta om motorn är kall eller varm.
Vad det kan bero på? Jag har sökt en del på nätet och detta forum om liknande problem med tomgången, utifrån det jag kunnat läsa mig till kan det bero på trasig luftmassemätare?, lambdasond?, tomgångsmotor som ska rengöras och smörjas?, spällhus som ska rengöras? eller kabelfel?
Hjälp mig: Vad tror ni att det kan vara och hur bör jag börja min felsökning? Vet inte själv vart dessa delar sitter, men tar gärna del av instruktioner eller youtube videos som kan hjälpa mig att hitta och åtgärda felet.
Tack på förhand!
Jag är rätt ny här på forumet och mina bil-kunskaper är rätt begränsade men jag tycker att det är kul att försöka lösa saker själv. Nu sedan en vecka sedan har jag fått problem med tomgången. Bilen jag har är följande: VOLVO 850 Sedan (854) 2.4 Bensin 144 hk / 106 kW B 5252 FS.
Problem: När bilen står i neutral ligger den på ca 900 varv, vilket är normalt. Men så fort jag håller in kopplingen sjunker varvtalet ner till ca 500 varv, bilen låter då högt och skakar något. Så länge kopplingen hålls in, är tomgången på dessa låga varv. Lägger jag dock i neutralen så ökar tomgången sakta men säkert upp till 900 varv (det tar ca 10 sekunder då att gå från 500 till 900 varv).
Liknande sker även då jag kör, säg att jag kör på 2000 varv och kör i 70 km/h, håller jag därefter in kopplingen så sjunker varvtalet ner till 500 varv och bilen låter och skakar. Släpper jag kopplingen och återgår till växel varvar den igen till 2000 varv och den låter normalt.
Det är ingen skillnad på detta om motorn är kall eller varm.
Vad det kan bero på? Jag har sökt en del på nätet och detta forum om liknande problem med tomgången, utifrån det jag kunnat läsa mig till kan det bero på trasig luftmassemätare?, lambdasond?, tomgångsmotor som ska rengöras och smörjas?, spällhus som ska rengöras? eller kabelfel?
Hjälp mig: Vad tror ni att det kan vara och hur bör jag börja min felsökning? Vet inte själv vart dessa delar sitter, men tar gärna del av instruktioner eller youtube videos som kan hjälpa mig att hitta och åtgärda felet.
Tack på förhand!
