Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBO
Hej,

Jag är rätt ny här på forumet och mina bil-kunskaper är rätt begränsade men jag tycker att det är kul att försöka lösa saker själv. Nu sedan en vecka sedan har jag fått problem med tomgången. Bilen jag har är följande: VOLVO 850 Sedan (854) 2.4 Bensin 144 hk / 106 kW B 5252 FS.

Problem: När bilen står i neutral ligger den på ca 900 varv, vilket är normalt. Men så fort jag håller in kopplingen sjunker varvtalet ner till ca 500 varv, bilen låter då högt och skakar något. Så länge kopplingen hålls in, är tomgången på dessa låga varv. Lägger jag dock i neutralen så ökar tomgången sakta men säkert upp till 900 varv (det tar ca 10 sekunder då att gå från 500 till 900 varv).
Liknande sker även då jag kör, säg att jag kör på 2000 varv och kör i 70 km/h, håller jag därefter in kopplingen så sjunker varvtalet ner till 500 varv och bilen låter och skakar. Släpper jag kopplingen och återgår till växel varvar den igen till 2000 varv och den låter normalt.
Det är ingen skillnad på detta om motorn är kall eller varm.

Vad det kan bero på? Jag har sökt en del på nätet och detta forum om liknande problem med tomgången, utifrån det jag kunnat läsa mig till kan det bero på trasig luftmassemätare?, lambdasond?, tomgångsmotor som ska rengöras och smörjas?, spällhus som ska rengöras? eller kabelfel?

Hjälp mig: Vad tror ni att det kan vara och hur bör jag börja min felsökning? Vet inte själv vart dessa delar sitter, men tar gärna del av instruktioner eller youtube videos som kan hjälpa mig att hitta och åtgärda felet.

Tack på förhand! :-)
Användarvisningsbild
av Daniel78
Jag hade precis samma problem. Jag skulle börja med att rengöra trottelhuset och tomgångsmotorn. Jag smorde även upp tomgångsmotorn, men det är säkert inte alla som håller med detta.

Kolla även den tunna gummislangen som går från vakuumfördelaren till flammfällan. Den har varit helt tätt hos mig. Dra ur slangen när bilen går bara på 500rpm. Om den går upp till 900rpm hittade du redan felet. Upplevde den själv på min 850.

Skulle även kontrollera vevhusventilationen samtidigt.

Lycka till!

Mvh Danne
av DBO
Hej Danne,

Stort tack för ditt svar. Som jag nämnde ovan har jag rätt begränsade kunskaper, så vart i bilen sitter delarna som du nämner; trottelhus, tomgångsmotor, vakuumfördelare och flammfällan?
Bifogar lite bilder under huven som kanske någon kan peka på vart jag ska börja någonstans :D
Bilagor
4_detalj.jpg
4_detalj.jpg (618.82 KiB) Visad 830 gånger
3_detalj.jpg
3_detalj.jpg (599.48 KiB) Visad 830 gånger
2_detalj.jpg
2_detalj.jpg (576.13 KiB) Visad 830 gånger
1_Översikt.jpg
1_Översikt.jpg (641.82 KiB) Visad 830 gånger
Användarvisningsbild
av Daniel78
Börja med att ta bort plastlocket. Sen ser du tomgångsmotorn (gula pilen) och trottelhuset ((gröna pilen) även flammfällan (gula kretsen) blir synligt. Men jag skulle börya med att köpa en Haynes bok. Där finns ganska mycket som är mycket hjälpsam i början.

Mvh Danne
IMG_5828.jpeg
IMG_5828.jpeg (124.88 KiB) Visad 816 gånger
IMG_5829.jpeg
IMG_5829.jpeg (121.22 KiB) Visad 816 gånger
IMG_5830.jpeg
IMG_5830.jpeg (80.81 KiB) Visad 816 gånger
av DBO
Lite återkoppling;
Sedan en vecka sedan så har problemet försvunnit av sig själv. Går perfekt utan problem. En vän till mig hjälpte med att kolla en av vakuumslangarna, men inget problem där.

Så just nu kommer jag nog inte göra något, utan iså fall om problemet kommer tillbaka.

Stort tack för hjälpen iallafall, det uppskattas verkligen! :-)

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]