Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Risk för att något lager som håller på att ta slut hade ett sådant mjssljud på en Misubichi som jag hade tidigare, tänkte att jag skulle åka till verkstan då efter helgen men hann inte innan löphjulets lager skar med följd att kamremmen brast så att det blev ventilsallad. Åk till en verkstad snarast och be dom lyssna och kolla du får antagligen göra ett byte av kamrem och allt runt omkring för säkerhets skull. Du kan ju själv försöka lyssna med hjälp av en lång mejsel som du sätter mot misstänkta ställen och skaft mot örat funkar faktiskt riktigt bra att lyssna sej fram på detta sätt.
Kan ju vara lagret i löprulle eller spännare som är på gång, de sitter rätt nära vattenpumpen. Eller lagret i vattenpumpen, hur gammal är den?
I begynnelsen ingick inte löprullen i det kamrems-kit som Volvo sålde, den fick man komma ihåg att köpa separat. Finns alltså risk att den är gammal..
Multiremmen kan man lyfta av tillfälligt för att utesluta remspännaren på den samt lager i generator servopump osv.

På min -00 så skrubbade nederänden av kamremskåpan lite lätt mot kamremmen när motorn var kall, ljudet ändrades när man tryckte på kåpan. Gick fint att värma och böja tillbaka plasten till ursprunglig form men jag fick förstås ta loss kåpan
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]