Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944080601
@Lucif3r, bilen går utmärkt laddar nånstanns mellan 0,7 och 0,9 beror på vilken växel och hur tungt det går men nu vill jag köpa en ny turbo och då undrar jag om det finns någon turbo som klarar att köras utan dumpventil utan att det börjar glabba och tillslut blir turboras har funderar på en t3 t4 från mr tuuning är det nåt att ha kostar 3000 min original har börjat glappa ganska mycket men är inte helt slut en
av TioTusenKRBil
Kör med återcirk dump om du inte har eftermarknassprut SAMT mycket pengar att slösa. Har du lmm så måste du återcirka.
En kinagarret "t3t4" är inte särskilt specifikt, finns typ 359 stycken. Enda skillnaden du kommer märka är att "kullagrad" turbo snurrar 10-20% snabbare.
Förmodligen behöver du större spridare mellan 450-650cc för en "t3t4". En 531 topp + roligare kam tycker jag det börjar bli värt med här också. Biltemas stora intercooler får du lätt på plats om du har en vinkelkap och lite frabriceringsmöjligheter. Nånstans här börjar man närma sig 250 hästar, kanske 300 med rätt mapp. Det betyder att din motor är pressad till gränsen. Du bör åtminstone skicka i grövre stakar och byta lager i blocket här.
av TioTusenKRBil
"bolt on" skulle vara mitsu agg. Typ 16-19t eller hybrider. Förvänta dig att bygga downpipe och vrida turbon så oljan går år rätt håll osv. Inget är någonsin rakt av bolt on, inte ens om du köper en färdig lösning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Samma skit i praktiken. 13c, 13t och 13g är alla funktionellt identiska, och alla förekommer på 940(min -98a har 13g t ex), det som skiljer är lutningen på avgasflänsen om jag minns rätt, som är så minimal att orginalröret utan problem kan bultas fast.

Mitt inlägg var mest menat som ett skämt, som kanske inte framgick tydligt nog, för att poängtera att förutom orginalturbon finns det inget som heter bolt-on ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]