Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfp
Har ofta vatten som ligger på gummimattan H sida. vad skall jag titta efter och var
Varifrån läcker det oftast på en V 70 2005

MVH
AP
Användarvisningsbild
av Akita
Om det är PÅ gummimattan, (fram antar jag), så tror jag inte att det är från torpedvägg/AC eller liknande. Vindrutan däremot kan vara en bov. V70 2010 hade problem med dålig limning runt vindrutan, (min inkluderad), kanske även på din om vindrutan blivit bytt kanske? Uppstår detta när det regnat, efter biltvätt eller liknande? Om glykol, osannolikt, så luktar det sött och är lite slemmigt när man tar på det. Om möjligt, försök och känn efter vatten upp bakom handskfack och in mot mitten av, (kring kupefilter etc.) bilen. Något att börja med om inte annat.
Användarvisningsbild
av wissel
Har du taklucka? Har precis fixat min bil, slangen i A stolpen hade gått sönder.
av johnl
Jag har samma fenomen. När det har regnat en längre stund så har jag lite vatten på mattan, bara ett par droppar men ändå irriterande.

Idag hade jag av takrailsen för att spraya lite mattsvart på dem och då drog jag upp listen bredvid rutan också (eftersom jag behöver lacka dem vid tillfälle pga klarlackssläpp). Det var HELT fullt av skit under listen. Det var stopp för avrinningen där och det var en lerig kladdkaka av smuts, jord och allsköns skit som fastnat där under de 16 år bilen har existerat.

Jag har fått rutan bytt och är då inte limningen 100% så blir det sannolikt inte bättre av att fukt inte har en chans att rinna ner utan stannar i lerkakan. Jag torkade rent och tryckte in butylgummi mot rutans limning.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]