- tor 06 dec 2007, 00:13
Okej! Det var ju en fin upplysning som gör att man förhoppningsvis slipper dårhuset för tillfället. Dags att tänka om på nytt. Min bil är en automatare. För det mesta är tomgången ok, men stönar emellanåt ner till 500 varv, utan synbar anledning (och hämtar sig inte förrän man pumpat till på gasen).
Är för tillfället inte hos min kära Regina, men hittade en engelsk länk i forumet, där jag efter lite läsande tycker kunna mig förstå att Regina lambdan inte fungerar som Bosch lambdan. Får väl leta upp länken igen och läsa in mig för att göra en mätning när jag får tillfälle.
Jag kan dessutom fortfarande inte förstå hur den här 2-poliga ventilen reglerar.
Trodde i min enfald att den var antingen öppen eller stängd. Ingenting förvånar en längre. Hur i h-e kan den reglera luften när den har ständig +12v och jordas från styboxen. Dessutom fick jag för mig att den stängs av fjäderkraft. Jag betvivlar på inga sätt fakta, men hjärnan vill inte vara med längre. Att universum är oändligt känns ungefär lika självklart.
Vad har jag missat?
MAP sensorn borde ju också kunna ställa till en del otrevligheter.
Handlingsplanen borde ju bli lambda-MAP.
Förvirrad var ordet sa Bull!!!
Kan en risig lambda göra att tomgångsregleringen slås ut?
Alles ist nicht so einfach!