Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
Hej. På LH2,4 lägger sig tomgångsventilen i öppet standbyläge när man kör,troligtvis samma på ditt system.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag plockar fram den heliga skrift 2(23,28) Bränslesystem Regina Tändsystem Rex-I TP31902/1, och där på sidan 12 står att läsa:
När tomgångskontakten är till reglerar ventilen luftmängden förbi luftspjället. Motorns tomgångsvarvtalhålls därigenom konstant oberoende av belastning frå automatlåda, AC, styrservo och generator.

Dessutom ska den vid motorbromsning tillföra luft till motorn så att undertrycket i insugningsröret hålls på en tillåten nivå. För att kunna reglera detta snabbt intar tomgångsventilen ett beredskapsläge när tomgångskontakten inte är sluten.
av Per Holmberg
Okej! Det var ju en fin upplysning som gör att man förhoppningsvis slipper dårhuset för tillfället. Dags att tänka om på nytt. Min bil är en automatare. För det mesta är tomgången ok, men stönar emellanåt ner till 500 varv, utan synbar anledning (och hämtar sig inte förrän man pumpat till på gasen).
Är för tillfället inte hos min kära Regina, men hittade en engelsk länk i forumet, där jag efter lite läsande tycker kunna mig förstå att Regina lambdan inte fungerar som Bosch lambdan. Får väl leta upp länken igen och läsa in mig för att göra en mätning när jag får tillfälle.

Jag kan dessutom fortfarande inte förstå hur den här 2-poliga ventilen reglerar.

Trodde i min enfald att den var antingen öppen eller stängd. Ingenting förvånar en längre. Hur i h-e kan den reglera luften när den har ständig +12v och jordas från styboxen. Dessutom fick jag för mig att den stängs av fjäderkraft. Jag betvivlar på inga sätt fakta, men hjärnan vill inte vara med längre. Att universum är oändligt känns ungefär lika självklart.
Vad har jag missat?

MAP sensorn borde ju också kunna ställa till en del otrevligheter.

Handlingsplanen borde ju bli lambda-MAP.

Förvirrad var ordet sa Bull!!!

Kan en risig lambda göra att tomgångsregleringen slås ut?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den är inte "digital", öppen eller stängd. Styrenheten pulsar jorden, och längden på pulserna bestämmer läget. Lägger du en belastning på motorn kommer den att öppna lite för att hålla tomgången konstant.

Men hur är det med gasspjället? Det brukar sota en del runt spjällskivan, så en rengöring och grundinställning gör nytta. Tomgångsventilen har bara ett visst område att justera på och luftmängden förbi spjället måste stämma för att det ska fungera.
av Mats H
Ny här på forumet men har följt denna tråden.

Har exakt samma problem med min 92'a med Regina.

Svajig tomgång, nästan dör ibland, lambda lyser ibland.

Var på Bilprovningen och fick 8,5 CO 450 HC och 0,85 Lambda, felkod 221

Det verkar som om lambdan är helt kass på min bil iallafall, har du kollat avgasvärdena?

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]