Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoDriver
Hej,

Jag har en Volvo 965 från 1995 som stått ett tag. Då jag nu tänkte återstarta den inser jag att jag förlagt den enda nyckeln jag hade. Vad jag då gjorde var att borra ur och ta ur tändningslåset i hopp om att kunna byta det. När jag nu försöker starta bilen med en skruvmejsel så går startmotorn men bilen tänder inte. Har provat att spraya startgas men inget händer så bilen har ingen gnista. Detta innebär att bilen har någon sorts startspärr/immobilizer, frågan är bara vilken? Har redan kollat "alarmrelät" ihop om att kunna bygla det men det var ett byglat relä från fabrik. Bilen har i övrigt startspärren men så kallad "pinne" när jag kollar den så inser jag att kablarna till den redan är avklippta och verkar ha varit det så länge jag ägt bilen, dvs jag har kunnat starta med nyckel innan trots det. Värt att nämna är att när jag vrider runt tändningslåset med skruvmejsel så drar alltså startmotorn men den tänder ej och inga varningslampor tängs som de brukar göra i det första tändningsläget förutom varning för bälte då.

Är det någon som vet hur jag kan lösa problemet?

Jag tänkte kolla efter ny tändningscylinder på skroten och undrar om jag promt måste köpa en till volvo 960 eller om fler modeller kan passa?
Användarvisningsbild
av frasse4
Startspärren med plastpinne bröt inte tändningen utan signal till startmotorn. Så skulle det vara den som strular hade inte startmotorn dragit runt. Gå in på gcp.se så har de pdf:er med reservdelar. Då kan du jämföra tändplattans artikelnummer mellan 960 och 850. Vad gäller elektronik är 960 mycket mer närbesläktad med 850 än 940.
Användarvisningsbild
av frasse4
Vet inte, men om inte några lampor i instrumentet tänds så är det risk att du inte har ström till ecu heller skulle jag gissa
Hej,

Har kollat och mätt nu och kommit fram till att det är frågan om glapp i startkontakten. Plockade isär startkontakten och lyckades starta bilen men den glappar och behöver bytas. Ny startkontakt har jag löst men har ni några tips på vart man köper tändlåscylinder och nyckel?
D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]