- mån 14 aug 2023, 11:44
#1551206
Hej,
Jag har en Volvo 965 från 1995 som stått ett tag. Då jag nu tänkte återstarta den inser jag att jag förlagt den enda nyckeln jag hade. Vad jag då gjorde var att borra ur och ta ur tändningslåset i hopp om att kunna byta det. När jag nu försöker starta bilen med en skruvmejsel så går startmotorn men bilen tänder inte. Har provat att spraya startgas men inget händer så bilen har ingen gnista. Detta innebär att bilen har någon sorts startspärr/immobilizer, frågan är bara vilken? Har redan kollat "alarmrelät" ihop om att kunna bygla det men det var ett byglat relä från fabrik. Bilen har i övrigt startspärren men så kallad "pinne" när jag kollar den så inser jag att kablarna till den redan är avklippta och verkar ha varit det så länge jag ägt bilen, dvs jag har kunnat starta med nyckel innan trots det. Värt att nämna är att när jag vrider runt tändningslåset med skruvmejsel så drar alltså startmotorn men den tänder ej och inga varningslampor tängs som de brukar göra i det första tändningsläget förutom varning för bälte då.
Är det någon som vet hur jag kan lösa problemet?
Jag tänkte kolla efter ny tändningscylinder på skroten och undrar om jag promt måste köpa en till volvo 960 eller om fler modeller kan passa?
Jag har en Volvo 965 från 1995 som stått ett tag. Då jag nu tänkte återstarta den inser jag att jag förlagt den enda nyckeln jag hade. Vad jag då gjorde var att borra ur och ta ur tändningslåset i hopp om att kunna byta det. När jag nu försöker starta bilen med en skruvmejsel så går startmotorn men bilen tänder inte. Har provat att spraya startgas men inget händer så bilen har ingen gnista. Detta innebär att bilen har någon sorts startspärr/immobilizer, frågan är bara vilken? Har redan kollat "alarmrelät" ihop om att kunna bygla det men det var ett byglat relä från fabrik. Bilen har i övrigt startspärren men så kallad "pinne" när jag kollar den så inser jag att kablarna till den redan är avklippta och verkar ha varit det så länge jag ägt bilen, dvs jag har kunnat starta med nyckel innan trots det. Värt att nämna är att när jag vrider runt tändningslåset med skruvmejsel så drar alltså startmotorn men den tänder ej och inga varningslampor tängs som de brukar göra i det första tändningsläget förutom varning för bälte då.
Är det någon som vet hur jag kan lösa problemet?
Jag tänkte kolla efter ny tändningscylinder på skroten och undrar om jag promt måste köpa en till volvo 960 eller om fler modeller kan passa?