Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Glödlampan i yttertemperaturvisaren på instrumentpanelen är trasig på min V90. Det är omöjligt att läsa av temperaturen vid mörker. Jag har gjort några förtvivlade försök att komma åt att byta denna lampa men misslyckats. Nån som vet hur man kommer åt den?
av Addekarlsson
Stackare, jag lider med dig... Den är inte helt lätt att komma åt.
Med en enormt tur, så kanske du kan komma åt den underifrån, om du lossar plasten som är under instrumentbrädan.
Men ärligt talat, så är jag tveksam att det går.
Skule du lyckas, så är det en vanlig 1,2 w lampa med fast sockel, sammalika som i mätarhuset på 2/7/940.

För att demontera mätarhus på 960, S/V90, -95 och nyare, så är det några timmars jobb

Lossa hela plasthöljet som sitter på instrumentbrädan. Från ljusvred tll askkopp. Alltså, stereo och annat jox i mittpanelen är bara ta bort. Rattkåpor mm är bara ta bort. Men ta det riktigt försiktigt med alla så kallade träpaneler, för dessa spricker jättelätt, och är då förstörda.

Vrid fläktutblåsen så du kommer åt skruvarna som sitter på din" halva av brädan. Har för mig det satt skruvar i överkant inne i mätarhuset med.
Försök bryta ut hela mittkonsollens så pass att du kan lirka ut plasten från mätarhuset.
Här underlättade det att vara 2 st En som koncentrerar sig på att försöka hålla ut mittkosoll ochträpaneler, medans den andre koncentrerade sigpåatt försöka få ut mätarhusplasten.

Sen sitter mätarhuset med ett par skruvar bara, samt ett gäng kontakter.
Voila, så är mätarhuset urtaget.
Hit tog det ett par timmar har jag för mig, när jag demonterade i min 960 för montering av aluplattan i mätarhuset.
Tyvärr (vilket jag svär över än idag) så glömde jag byta min yttertempvisare, för den strular....

Så snälla,gör alt du ska innan du ger dig på det minst lika bökiga stcket att återmontera.
Byt ALLA lampor o mätarhuset när du ändå har det nere. Kolla så alla lampor funkar innan ihopskruvning.

Sen är det bara försöka montera, vilket inte är helt lätt.

Lycka till!

Mvh/ Adde
av Björn Lindgren
Oj då...Låter som en dags jobb för en lampa! Tack för den fina beskrivningen!
/Björn
av lennart lundberg
Hej!

Håller med Adde. Stackare!
Har haft samma fel på en –96:a.
Lampan sitter fast från ovansidan på tempmätaren så det är svår att få lås den från undersidan speciellt när man inte vet riktigt var den sitter.
Lampan sitter fast i lamphållaren och det går ej att byta bara lampan. Jag tror att det är Volvo som du får åka till för att få en ny lampa med hållare.

Lycka till.
Lennart 960
av J0hanna
Hade tänkt byta min, men tror att jag klarar mig utan den på kvällstid, halkvarnaren fungerar iaf =) Har iaf en bra beskrivning den dag jag tar tag idet =)
av Flyer
Hej!

Lampan sitter som sagt på ovansidan, jag lyckades efter mycket svordomar och ett antal rivsår på handen byta min lampa genom att lossa plasten under panelen/ovanför pedalerna och sticka upp handen. Det var dock fruktansvärt krångligt och när jag väl fick nya lampan på plats så orkade jag inte vrida den så att bajonettfattningen "gick i lås" men jag böjde ut kontaktflänsarna på lampan lite så det gick lättare och då funkade det. Krångligt men lättare än att lossa hela (halva) instrumentpanelen. Lycka till.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Jag har oxå bytt den där lampan på min V90, jag lossade säkringscentralen som är på sidan mot dörren och kunde sticka in handen där och få lös lamphållaren.
Hade testat att ta bort plasten under ratten men det blev för stor vridning av handen så jag fick inte kraft att vrida hållaren då.
av Addekarlsson
Smart! Där kan man ju gå oxå ja... Tänkte inte på det...
Ska undersöka om det rent av går att byta tempvisaren den vägen, för min har ballat ur, och visar plusgrader i 12 minus...

Tack för tipset Fastmoving!

Mvh/ Adde
av J0hanna
Lät ju lämpligt =) Ska testa den vägen jag med. Tack.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Hehe, kan ju tillägga att det ändå inte gick smärtfritt, tog en stund att komma i bra läge iallafall.
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]