- mån 14 aug 2023, 22:37
#1551310
3187CFE3-A682-4DA7-AC10-2CAE9D11C854.jpeg (3.64 MiB) Visad 472 gånger
C5C44D97-BF0F-4EF1-9106-F811A1B9A5C5.jpeg (4.98 MiB) Visad 472 gånger
Hej alla kunniga!
Har läst mycket på denna sidan och är redan djupt tacksam för all info som ni alla delat med er av!
Nu skapade jag ett konto för behöver ställa lite frågor som jag inte riktigt hittar svar på.
Jag har en manuell Volvo S60 från 2001 (inte turbo) och ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan.
Bilen har alltid gått bra, aldrig några klagomål.
Motorn känns bra och låter bra.
Motorlampan lyser inte, däremot den orangea triangeln, men den slocknar till och från.
Men nu var det så att jag behövde byta batteriet, och direkt efter att jag bytt började problemen.
(batteriet ska vara rätt för min bil, men vet att det inte var exakt likadant som det tidigare)
Omedelbart efter batteribytet luktade det bränt i bilen. Körde den typ 50 meter och stannade vid ett övergångsställe, då dog bilen.. startade den och lyckades köra hela vägen till nästa övergångsställe och då dog den igen. Så höll den på varje gång jag stannade vid rödljus eller övergångsställe.
Av olika anledningar har jag inte haft tid / möjlighet att pilla med bilen, så körde den till ett ställe som jag kunde lämna den under längre period. (1 år)
Nu när jag hämtat bilen och testkört så har jag märkt att varvtalen vägrar att gå över 1700-2000 varv, den liksom ”dör” / tappar kraft där.
När man trycker ner gaspedalen verkar den inte vilja registrera vad som händer, utan tappar kraft hela tiden. Har gjort rent spjällhuset (var massa skit där, nu helt rent) vilket gjorde att varvtalen iaf går upp till 3000-4000 varv, men sen tappar den kraft igen, och den går liksom ojämnt.
På motorvägen vägrar bilen att gå över 90km/h, och cirka 2000 varv, testade på 4an och 5ans växel men ingen skillnad. Funderar på om någon säkring bränts, men alla säkringar ser bra ut.
Jag är helt ny på allt vad som har med att mecka att göra, så vet inte riktigt hur jag ska felsöka den. Har lånat OBD läsare men får inte upp några felkoder alls. Jag måste göra nått fel men fattar inte vad.
Tänker om det kan vara luftmassemätaren, eller nått fel på gaspedalen eller kanske för att det är ett hål längs locket som sitter över luftfiltret..? Alltså sitter inte helt tätt. Se bild.
Min tanke med bilen är att sälja den. På skroten får jag 3000kr, men tänker att om det är ett lättlöst problem som jag kan fixa själv så kanske jag får några tusenlappar till. Därav vill jag inte lämna in den på verkstad och felsöka och betala massa pengar, då kan jag likaväl skrota den.
Imorn ska jag ut till bilen och låtsas att jag vet vad jag håller på med. Kan ta lite bilder när jag är där.
Finns det någon som kan ge mig ett tips på vad jag ska titta på? Eller om jag behöver göra rent något mer än spjällhuset, eller byta ut någon specifik del som är ett känt fel?
Någon som vet vart jag kan hitta ett nytt lock till luftfiltret? Nytt lock verkar vara en omöjlighet att hitta..
Alla tips uppskattas enormt mycket!
Tack på förhand! Länge leve Volvo
Har läst mycket på denna sidan och är redan djupt tacksam för all info som ni alla delat med er av!
Nu skapade jag ett konto för behöver ställa lite frågor som jag inte riktigt hittar svar på.
Jag har en manuell Volvo S60 från 2001 (inte turbo) och ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan.
Bilen har alltid gått bra, aldrig några klagomål.
Motorn känns bra och låter bra.
Motorlampan lyser inte, däremot den orangea triangeln, men den slocknar till och från.
Men nu var det så att jag behövde byta batteriet, och direkt efter att jag bytt började problemen.
(batteriet ska vara rätt för min bil, men vet att det inte var exakt likadant som det tidigare)
Omedelbart efter batteribytet luktade det bränt i bilen. Körde den typ 50 meter och stannade vid ett övergångsställe, då dog bilen.. startade den och lyckades köra hela vägen till nästa övergångsställe och då dog den igen. Så höll den på varje gång jag stannade vid rödljus eller övergångsställe.
Av olika anledningar har jag inte haft tid / möjlighet att pilla med bilen, så körde den till ett ställe som jag kunde lämna den under längre period. (1 år)
Nu när jag hämtat bilen och testkört så har jag märkt att varvtalen vägrar att gå över 1700-2000 varv, den liksom ”dör” / tappar kraft där.
När man trycker ner gaspedalen verkar den inte vilja registrera vad som händer, utan tappar kraft hela tiden. Har gjort rent spjällhuset (var massa skit där, nu helt rent) vilket gjorde att varvtalen iaf går upp till 3000-4000 varv, men sen tappar den kraft igen, och den går liksom ojämnt.
På motorvägen vägrar bilen att gå över 90km/h, och cirka 2000 varv, testade på 4an och 5ans växel men ingen skillnad. Funderar på om någon säkring bränts, men alla säkringar ser bra ut.
Jag är helt ny på allt vad som har med att mecka att göra, så vet inte riktigt hur jag ska felsöka den. Har lånat OBD läsare men får inte upp några felkoder alls. Jag måste göra nått fel men fattar inte vad.
Tänker om det kan vara luftmassemätaren, eller nått fel på gaspedalen eller kanske för att det är ett hål längs locket som sitter över luftfiltret..? Alltså sitter inte helt tätt. Se bild.
Min tanke med bilen är att sälja den. På skroten får jag 3000kr, men tänker att om det är ett lättlöst problem som jag kan fixa själv så kanske jag får några tusenlappar till. Därav vill jag inte lämna in den på verkstad och felsöka och betala massa pengar, då kan jag likaväl skrota den.
Imorn ska jag ut till bilen och låtsas att jag vet vad jag håller på med. Kan ta lite bilder när jag är där.
Finns det någon som kan ge mig ett tips på vad jag ska titta på? Eller om jag behöver göra rent något mer än spjällhuset, eller byta ut någon specifik del som är ett känt fel?
Någon som vet vart jag kan hitta ett nytt lock till luftfiltret? Nytt lock verkar vara en omöjlighet att hitta..
Alla tips uppskattas enormt mycket!
Tack på förhand! Länge leve Volvo