Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolS60
#1551310
Hej alla kunniga!
Har läst mycket på denna sidan och är redan djupt tacksam för all info som ni alla delat med er av!
Nu skapade jag ett konto för behöver ställa lite frågor som jag inte riktigt hittar svar på.

Jag har en manuell Volvo S60 från 2001 (inte turbo) och ska försöka förklara mitt problem så gott jag kan.

Bilen har alltid gått bra, aldrig några klagomål.
Motorn känns bra och låter bra.
Motorlampan lyser inte, däremot den orangea triangeln, men den slocknar till och från.

Men nu var det så att jag behövde byta batteriet, och direkt efter att jag bytt började problemen.
(batteriet ska vara rätt för min bil, men vet att det inte var exakt likadant som det tidigare)
Omedelbart efter batteribytet luktade det bränt i bilen. Körde den typ 50 meter och stannade vid ett övergångsställe, då dog bilen.. startade den och lyckades köra hela vägen till nästa övergångsställe och då dog den igen. Så höll den på varje gång jag stannade vid rödljus eller övergångsställe.

Av olika anledningar har jag inte haft tid / möjlighet att pilla med bilen, så körde den till ett ställe som jag kunde lämna den under längre period. (1 år)

Nu när jag hämtat bilen och testkört så har jag märkt att varvtalen vägrar att gå över 1700-2000 varv, den liksom ”dör” / tappar kraft där.
När man trycker ner gaspedalen verkar den inte vilja registrera vad som händer, utan tappar kraft hela tiden. Har gjort rent spjällhuset (var massa skit där, nu helt rent) vilket gjorde att varvtalen iaf går upp till 3000-4000 varv, men sen tappar den kraft igen, och den går liksom ojämnt.

På motorvägen vägrar bilen att gå över 90km/h, och cirka 2000 varv, testade på 4an och 5ans växel men ingen skillnad. Funderar på om någon säkring bränts, men alla säkringar ser bra ut.

Jag är helt ny på allt vad som har med att mecka att göra, så vet inte riktigt hur jag ska felsöka den. Har lånat OBD läsare men får inte upp några felkoder alls. Jag måste göra nått fel men fattar inte vad.

Tänker om det kan vara luftmassemätaren, eller nått fel på gaspedalen eller kanske för att det är ett hål längs locket som sitter över luftfiltret..? Alltså sitter inte helt tätt. Se bild.

Min tanke med bilen är att sälja den. På skroten får jag 3000kr, men tänker att om det är ett lättlöst problem som jag kan fixa själv så kanske jag får några tusenlappar till. Därav vill jag inte lämna in den på verkstad och felsöka och betala massa pengar, då kan jag likaväl skrota den.

Imorn ska jag ut till bilen och låtsas att jag vet vad jag håller på med. Kan ta lite bilder när jag är där.

Finns det någon som kan ge mig ett tips på vad jag ska titta på? Eller om jag behöver göra rent något mer än spjällhuset, eller byta ut någon specifik del som är ett känt fel?
Någon som vet vart jag kan hitta ett nytt lock till luftfiltret? Nytt lock verkar vara en omöjlighet att hitta..

Alla tips uppskattas enormt mycket!

Tack på förhand! Länge leve Volvo
Bilagor
3187CFE3-A682-4DA7-AC10-2CAE9D11C854.jpeg
3187CFE3-A682-4DA7-AC10-2CAE9D11C854.jpeg (3.64 MiB) Visad 473 gånger
C5C44D97-BF0F-4EF1-9106-F811A1B9A5C5.jpeg
C5C44D97-BF0F-4EF1-9106-F811A1B9A5C5.jpeg (4.98 MiB) Visad 473 gånger
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1551340
Billigaste i tid och pengar är nog att åka till en verkstad som är erkänt duktiga på Volvo och låta dom göra en felsökning. Lock borde finnas på närmaste bilskrot eller sök på laga.se.
av panth0n
#1551361
klacken skrev:Locket är ditt problem
LMM sitter ju framför luftburken så locket är inte problemet vill jag påstå. Ev läckage tätar det orangea gummit på filtret. Eller missuppfattar jag dig?
av panth0n
#1551362
Låter som gasspjället börjar ge upp vilket är det absolut vanligaste på den motorn med det årtalet. Men felkoder måste läsas ut för att komma någonvart.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1551394
Marelli-spjällhus? De ökända.. ;-)
Lösningen är att bygga om till beröringsfri avkänning. Men numera borde man ju kunna hitta ombyggda spjällhus på skroten.
Luftfilterhuset borde du kunna laga med glasfiberväv och epoxy om du inte hittar ett helt på skroten. Volvo vill säkerligen ha flera tusen för att nytt.
Hur mår bränslefiltret? Att motorn tappar ork vid högre varvtal och hög last kan ju bero på att den inte får tillräckligt med bränsle. Men iofs borde du få felkoder då..
Är tändstiften ok?
av VolS60
#1551550
Jag har nog löst problemet!

Jag tog loss allt som hade med luftburken att göra, tog alla plastdelar och gjorde rent dom.
Köpte elektronikrengöring och gjorde rent riktigt grundligt med tandborste i luftmassemätaren och tillhörande kontakt.
Var ganska smutsigt där inne, och den lilla kontakten inuti LMM var täckt i svart smuts..

Gjorde även rent kablarna som man fäster i batteriet och även själva batteriet.
(Bild på gamla och nya batteriet, är det för stark spänning för mina gamla kablar?)

Bilen startar och motorn låter underbart, inga konstigheter att gasa upp till 7000 varv och inga konstigheter när den går ner till 1000 igen.
Körde ut den på motorvägen och utan problem kom jag upp i 120km/h.

Däremot så kände jag att bilen skakar som fan, runt 100km/h. Kanske en vikt från fälgarna som lossnat eller så, ska gräva i det men hann inte idag.
Kan väl inte vara något annat tänker jag?

Vad gäller OBD så ska jag testa att felsöka igen, måste varit jag själv som bara klickat något fel i appen när jag försökte första gången.

Här kommer lite bilder för er som vill se.

Tackar ödmjukt för alla tips!
Bilagor
AEBEAB34-655C-4A91-AB7F-250ACDCCBE76.jpeg
AEBEAB34-655C-4A91-AB7F-250ACDCCBE76.jpeg (2.79 MiB) Visad 291 gånger
F81EC73E-D59D-4167-83C7-6A930F531B20.jpeg
F81EC73E-D59D-4167-83C7-6A930F531B20.jpeg (2.56 MiB) Visad 291 gånger
771A2B97-6F84-48E1-8B22-F588A0630A9F.jpeg
771A2B97-6F84-48E1-8B22-F588A0630A9F.jpeg (2.84 MiB) Visad 291 gånger
17E047AF-2F9C-4183-BC9B-72F35D5D46C7.jpeg
17E047AF-2F9C-4183-BC9B-72F35D5D46C7.jpeg (3.11 MiB) Visad 291 gånger
C4FB2BA4-6EC6-4A5A-830D-B2C7C717135F.jpeg
C4FB2BA4-6EC6-4A5A-830D-B2C7C717135F.jpeg (2.73 MiB) Visad 291 gånger
95C128E0-C273-42DD-B8B8-6F58C1B8452B.jpeg
95C128E0-C273-42DD-B8B8-6F58C1B8452B.jpeg (3.78 MiB) Visad 291 gånger
0AAE4ACA-5685-41E2-BBD8-4A35B64CBD37.jpeg
0AAE4ACA-5685-41E2-BBD8-4A35B64CBD37.jpeg (3.53 MiB) Visad 291 gånger
51572DA0-01E3-4EE2-855E-EAE1EBD2F7D3.jpeg
51572DA0-01E3-4EE2-855E-EAE1EBD2F7D3.jpeg (2.87 MiB) Visad 291 gånger
E4BC1D0F-B254-4837-829C-29887CAE1E48.jpeg
E4BC1D0F-B254-4837-829C-29887CAE1E48.jpeg (4.25 MiB) Visad 291 gånger
av sicnarf
#1551557
Wow! Även Bosse Bildoktorn skulle bli imponerad! Grattis!
Höll dig runt 80 så får du bäst bränsleförbrukning per mil, har jag läst här.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1551561
Förresten, termostaten på luftspjället i bild 8 åldras så att luften blir allt varmare med tiden. Inte bra för bränsleekonomi och effekt..
Känn om luftfilterboxen blir varm när du åkt en sväng. Idealtemp är runt 10- 15 grader ( blir förstås aldrig svalare än utetemp) Min gick upp i +40 :-/
På sommaren kan man ta bort folieslangen som leder varmluft från kåpan över grenröret så riskerar man inte att få varmluft..
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]