Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er, har strul med en passagerardörr fram som Ibland går att öppna utifrån men alltid inifrån. Tycker mig höra ngt slags mindre skrammel från dörren (kistan?) när man lyckas öppna dörren utifrån. Vid upplåsning ser man att knoppen inte går hela vägen upp (och denna fäster direkt på låskasetten om jag förstår rätt). Har monterat bort handtaget och allt såg ok ut förutom ett litet skav på vita kabeln. Nästa steg blir att riva dörrsidan för att se om ngt mekaniskt är knas.

Så...jag läser och ser att folk byter låskasett på volvos utan större besvär. Dock har jag fått info från en bilmekare som sa att om man sätter in en begagnad eller ny kasett kommer "hela bilen" att låsa sig pga den uppfattar denna kassett som okänd.

Ngn kunnig som har bytt kassett själv på denna årsmodell som kan ge lite klarhet? Stort tack för all hjälp :-)
Det är bara byta låskistan till samma modell som du har i bilen, det har ju gjorts av massor av människor utan problem, verifiera bara art.nr på den och beställ en likadan. Den mekanikern som du pratat med har ingen koll, varför skulle bilen låsa sig automatisk om du monterar in en ny/beggad låskista, snarare att den inte skulle låsa sig alls om det skulle vara fel på den.
dannesk skrev: mån 14 aug 2023, 21:18 Det är bara byta låskistan till samma modell som du har i bilen, det har ju gjorts av massor av människor utan problem, verifiera bara art.nr på den och beställ en likadan. Den mekanikern som du pratat med har ingen koll, varför skulle bilen låsa sig automatisk om du monterar in en ny/beggad låskista, snarare att den inte skulle låsa sig alls om det skulle vara fel på den.
Jag kan inte motivera mekanikerns svar men är Glad att ni hjälpte mig i rätt riktning. Allt kring databoxar och elektronik i bilar är ett svart hål lixom :/ Tack!
Jag har bytt på flera volvos, aldrig varit problem med med att den ska kodas..har även provat eftermarknads kistor utan problem.
Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]