Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ANC
Väcker liv i gammal tråd och hoppas på att ngn vill svara, vad som rivs för att rengöra vevhusventilation på en 170 HK sugmotor samt vad som bör bytas vid en ordentlig rengöring där tråg plockas ned o rengörs vilka packningar som ska bytas ut i samband med detta ja allt.
Jag kan inget själv bilen har varit in på såkallad "fusk rengöring" vid service tidigare men inser nu att det måste göras ordentligt efter att ha läst en del. Jag vill därför veta exakt vad som ska bytas innan jag pratar med verkstaden om vad de ska göra så allt görs korrekt.

Mycket tacksam för svar /hon som inget kan ;-)
av MickeM
Har du problem med vevhusventilationen?
Sugmotorerna brukar i regel klara sig, (med undantag av spruckna slangar/plaströr som ger tjuvluft), medan turbomotorer betydligt oftare korkar igen med övertryck som följd.

Har du gott undertryck på en sugmotor, tycker jag man kan låta det vara.
Men en koll ibland är bara bra.
av nissesvolvo
Jag har en sugmotor som jag precis har bytt vevhusventilationen. Hade övertryck så det hade tryckt ut olja vid oljefiltret. Min har gått 36 000 mil och det är aldrig gjort nåt med den förräns nu.
Nu har jag istället undertryck... :-)
av MickeM
nissesvolvo skrev: sön 16 dec 2018, 10:28 Jag har en sugmotor som jag precis har bytt vevhusventilationen. Hade övertryck så det hade tryckt ut olja vid oljefiltret. Min har gått 36 000 mil och det är aldrig gjort nåt med den förräns nu.
Nu har jag istället undertryck... :-)
Javisst händer det även på sugmotorerna. Därför ska man kolla emellanåt.
Men turbo är klart överrepresenterade.
av nissesvolvo
Japp så är det. Det är därför det är svårt, eller omöjligt, att hitta ett kit där allting innehåller till en sugmotor. Jag köpte mina delar på Bilia och det va faktiskt billigare än att köpa delarna i Tyskland... :-o
av trasker
Hur mycket övertryck i motorn är för mycket då? Alltså så pass att det kommer att leda till skjutna packningar?

Senast jag hade in vår 2.5T -04 22000 mil så bad jag dem rengöra vevhusventilationen. De tog typ en tusenlapp för det så de blåste nog bara med tryckluft. Frågade om det blev bra och dom tyckte det blev toppen.

Ett halvår senare så har jag upptäckt att det är ett litet övertryck i motorn, dvs sätter jag en plasthandske på oljepåfyllningen så suger den inte ner handsken men den blir inte väldigt uppblåst heller, lite halverst bara.

Då jag upptäckt ett oljeläckage runt turbon är ju den stora frågan om det bara är att skruva sig gul och blå nån helg och byta oljefälla och packningar på oljereturen. Har ju en XC70 så då måste nog Haldexen ner för att komma åt turbon, med allt det innebär. Känner mig inte så pepp på detta men det kanske bara är att ta tjuren vid hornen.
av Storfot
Ett alternativ är att du börjar med enbart vevhusventilationen (slarva inte med kanalerna ner i tråget). Med lite tur så slutar turboläckaget av sig själv när du inte längre får övertryck.
av efraiem1
Funderar på om man lika gärna kan köra en dragfjäder igenom den. Då vet man iaf att det är hål ned till oljeavskiljaren?
Någon som vet hur de ser ut inuti? Oljeavskiljaren alltså.

Hittade det själv här:
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=55470

Bild

Bör ju gå att köra en dragfjäder där om den kan följa slangen så får man en känsla för om det är stopp någonstans eller ej...
av trasker
Blåser liv i den här gamla tråden igen :-D

I veckan ska jag in på Volvo för rengöring och byte av oljefällan.

Typ 5kkr ska dom ha för jobbet. Inte billigt, inte dyrt. Ska bli skönt att ha det gjort i alla fall.

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]