Moderator: Moderatorer

@fjohan82, Hade inte tvekat på att prova som du gör, möjligen på en äldre bil då plasten är ännu skörare :party:
Har äntligen fått i en ny lambdasond. Ingen p0130 längre, hurra :-)
Tusan vad den gamla satt fast :-/

Hade Biltemas uppslitsade specialhylsa sen förut men den glappade nån millimeter och fjädrade undan ännu mer så fort man tog i. Vill ju absolut inte dra muttergreppet runt. :oops: Hylsan hade 3/8 fyrkantfäste så man måste ha en sladdrig adapter vilket gjorde inte saken bättre.
Nåväl, jag bankade ihop hylsan med en slägga så att glappet försvann och kompletterade med ett par slangklammer för att spänna ihop. Lambda-hylsan hade 1" muttergrepp baktill så jag köpte en 1" tolvkanthylsa. Dock glappade BT- hylsan nån millimeter så jag bytte till en 25mm BT hylsa.. greppassning! Fick knacka fast den på lambda- hylsan. Perfekt. Nu blev det äntligen 1/2" fäste :-)
Varmkörde bilen några mil och tog långa momentnyckeln plus allt jag orkade.. jaaa till slut släppte den :-D
20230811_083944.jpg
20230811_083944.jpg (1.21 MiB) Visad 855 gånger
Jag brukar använda en ringnyckel. Lossa kabeln i kontakten i änden och "trä på" ringnyckeln. Trä på en ringnyckel till i "gaffeln" i dem första ringnyckeln. Eftersom det är ganska stora ringnycklar så blir det lite längd på hävarmen. Och själv "vridet" blir då direkt på sexkanten.
lennarte skrev: lör 12 aug 2023, 13:54 Jag brukar använda en ringnyckel. Lossa kabeln i kontakten i änden och "trä på" ringnyckeln.
Nej det går tyvärr inte, Denso-sondens kontakt är alldeles för stor för att gå igenom ringnyckeln. Om man inte lyckas pilla ut stiften ur kontakthuset vill säga men det är inte helt lättjobbat långt ner bakom motorn..
Klipp kabeln föreslog lokala verkstan men jag ville ju inte skrota en Volvo original 4000-kronors lambda innan jag var säker på att det var där felet låg (nu sitter där en ny Denso DOX-1419 från trodo för 1400kr, kabeln är längre än på Volvo-versionen men det får man stå ut med för att spara 2600 kr :-D )
Nästa verkstad föreslog att kapa sensorn med vinkelslip och sätta dit en riktigt hylsa. Plus att vitglödga.. Ahh, då kan jag lika gärna fortsätta med mina egna taffliga metoder tänkte jag och det lyckades ju. En hylsa för 39 kr och två slangklammer för ett par tior gick åt ;-) Och momentnyckelns 50 cm hävarm behövdes helt klart :-D
lennarte skrev: lör 12 aug 2023, 15:55 Alla sätt är bra, utom dom dåliga.....
Agree :-D
Kan vara roligt att lösa utmaningar också, de gånger det lyckas vill säga :P

Gamla lambdasonden ser ju inte så sliten ut, svårt tro att den gått över 50k.
På den första gick värmeelementet sönder redan innan 10k..
Volvo_9202309_efter_50k.jpg
Volvo_9202309_efter_50k.jpg (302.85 KiB) Visad 780 gånger
Har för mig jag läst någonstans att normal livslängd på en lambdasonden är 15000 mil. Då har du tjänat in den för länge sedan. Det är bytt 3 gånger på min 745, och den har bara rullat c:a 50000 mil. Den första var med i c:a 40000 mil. Den andra var en Biltema och den nuvarande är en Bosch från www.trodo.se Har suttit några år. Inget ont om Biltemas, det var en massa andra fel också då som fixades då. Så den kanske är hel, ligger i en Bosch paket........
Förlängde mitt Volvo on Call-abonnemang. Återstår att se hur länge det fungerar, och om det fungerar på 2g istället för 3g.
Men än så länge fungerar det i alla fall. :-D
Panikköpte 4 plåtisar med hårdgummi (5012) eftersom jag åkte lite för långt med punka så corden i sidoväggen kom fram. Så nu har jag två antika Ventus prime² på en axel...

Jag tror dom får duga till mitten oktober då dubbdäcken åker på. Jag ska inte åka mer än maximalt 20km åt gången.

Kalkylerat med en eventuell bärgning om det går åt pipsvängen men i dagens driftbudget finns inte utrymme att köpa 1 nytt däck.

Jag har ju intalat mig att det ändå är en uppgradering då jag nu har ett riktigt reservdäck i baljan istället för fogskum och kompressor som är original.

Det blir ändå nya fälgar och däck i april -24.
  • 1
  • 1795
  • 1796
  • 1797
  • 1798
  • 1799
  • 1912

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]

Koppling föll i golvet

Nivån såg bra ut. Har nu beställ[…]

Första bytet på en Bosch-verkstad, and[…]

Hejsan. Ja det är så att jag är in[…]