Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har sett att många har problem med "larmet" Bromsfel stanna omedelbart, jag har det samt ABS lampan, motorlampan o antisladd lyser samtidigt.

Läste av bilen förra veckan och fick P1633 (VSS) så jag bytte vänstra ABS-givaren....kollade även abs ringen som jag inte såg några problem med. Men larmen kom upp igen.

Besiktade idag, såklart blev det ombesiktning pga ABS etc.
Väl därifrån så vad händer ??!! Jo, larmen försvinner ??!! Men motorlampan lyser dock.
Verkar som att det är fukt, om det är det vart vore det klokaste att titta efter först ?
Har du kollat att "nosen" på nya givaren sitter mitt för kransen och på lagom avstånd? Har för mig att det ska vara typ 2-3mm.
Är det mer än så kan du nog få problem med att signalen kommer och går pga temperatur, fukt, smuts mm
Sen händer det att sladdar som hänger och slänger får avbrott i någon kardel.. Kan också komma och gå.
Du borde ju ha den nyare ABS-enheten som inte drabbas av dåliga lödningar som de tidigare gjorde.
Håll ett öga på att ringen hamnar rätt i djupled så att den är mitt för sensorn när knuten sitter på plats i hjullagret..
Och dra INTE isär innerknuten så att kulorna trillar ur inne i damasken. Det skapar väldigt mycket kladdigt merjobb :-D
Från fullt ihoptryckt är det okej att dra ut den en centimeter men någonstans vid 2 cm börjar det bli kritiskt..
Råkar man ha en automat med "tripod"-innerknut så finns inte problemet.
FredoFrance skrev:Jo, larmen försvinner ??!! Men motorlampan lyser dock.
Om den börjat lysa p.g.a. ABS-fel och det felet är borta så kommer den nog också att slockna snart. (Jag har för mig att man behöver starta bilen + köra i väg fem gånger för att den ska tycka att bromsarna är ok.)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]