Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ppnomula
Hej igen,

Jag funderar huruvida det skulle gå att byta in en https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/tan ... 91-92.html Regina Tankarmatur i min 740 med Bosch system. Jag har en förpump som jag kan ersätta Regina pumpen med. Kontakten som sitter i bakluckan ser likadan ut som den på bilden. Den borde fysiskt passa i tanken då den är byggd för samma tank som sitter på min bil.

Finns det något direkt i elektroniken som är problemområde? Eller har Regina systemen samma givare/pump kablar? Förutom det så tycker jag att det borde vara möjligt, vad tror ni?

Snälla hör av er om ni vet något om skillnaderna mellan Regina/Bosch systems tankarmaturerna.

Tack!

Mvh,
Lukas
Eftersom både Regina pumpen och Bosch pumpen sitter i tankarmaturen bör det gå bra. Du får dock byta till grövre kablar då Regina pumpen är mer än 10-falt kraftigare än den lilla förpumpen. 940 från -96 och uppåt har också huvudpumpen i tankarmaturen. Då är det en Bosch pump
lennarte skrev:Eftersom både Regina pumpen och Bosch pumpen sitter i tankarmaturen bör det gå bra. Du får dock byta till grövre kablar då Regina pumpen är mer än 10-falt kraftigare än den lilla förpumpen. 940 från -96 och uppåt har också huvudpumpen i tankarmaturen. Då är det en Bosch pump

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle jag behöva ändra kablar om jag går ner i kraftighet? Borde det inte vara motsatt om jag skulle byta till ett Regina system?
Du har en liten pump i tanken som matar huvudpumpen under bilen. Byter du till kraftigare pump i tanken som matar på hela vägen till motorn så kan man ev. behöva se över strömtillförseln.
TioTusenKRBil skrev:Du har en liten pump i tanken som matar huvudpumpen under bilen. Byter du till kraftigare pump i tanken som matar på hela vägen till motorn så kan man ev. behöva se över strömtillförseln.

Jag tror det har blivit ett missförstånd här.

Meningen med inlägget var frågan om det gick bra att byta in en förpump från ett Bosch system på ett tankarmatur med en Regina huvudpump. I det fallet går jag ned i styrka på pump och därmed borde jag inte behöva ändra något i kablaget.

Jag planerar alltså att behålla huvudpumpen under bilen men bygga om den Regina anpassade tankarmaturen som jag kommer införskaffa så att den innehåller förpumpen istället för Regina huvudpumpen.
TioTusenKRBil skrev:Jag har alltid trott att regina pumpen är större och sitter endast i tanken, medans bosch har en liten i tanken som matar huvudpumpen under bilen.
Jag måste ha formulerat mig själv riktigt oklart i orginal inlägget så jag ber om ursäkt för oklarheten.

Jag har ett existerande Bosch system med huvud och förpump. Min Tankarmatur är trasig (sladd har lossnat etc) så nu köper jag en ny Tankarmatur fast en med Regina systems pump. Dock är tanken att byta ut Regina huvudpumpen med en förpump som är menad att sitta i min bil.

Som jag förstår borde det inte vara några problem.

Hoppas det blev lite mer förståeligt. Jag har alltså en lös förpump som jag kommer installera på nya Regina tankarmaturen.
lennarte skrev:Det kan nog fungera. Meddela hur det går
Hej Lennart,

Ber om ursäkt då jag inte avslutade tråden. Jag beställde ett 1991 Volvo 940 Tankarmatur istället med defekt pump. Bytte sedan pumpen, testade att nya fungerade och ersatte i tanken! Funkade kanon och nu har jag två nya orginalpumpar som matar bilen. Stor skillnad! Testade också givaren och den verkade också funka perfekt.

Tyvärr så har mätaren börjat agera konstigt efter installation. Den hoppar runt och "fastnar" bara ibland vid rätt läge, jag använder fortfarande trippmätare då den är mer pålitlig.

Mvh,
Lukas
Jag har haft samma fel på min bensin mätare i många år. Körde med trippmätare tills den också slutade fungera. Har kört några år nu med en mobiltelefon med en hastighetsmätarare app med trippmätare. Fungerar det också, 😇☺️
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]