Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Uppdateringen lär bara fördröja felkoden en aning. Smörj kolbanan med vaselin så håller den nästan hur länge som helst :-)
av vjohnj
Erik Å skrev:Smörj kolbanan med vaselin så håller den nästan hur länge som helst :-)
Min var ok i 1-2år? sedan började det krångla igen, så jag lödde dit ett fast motstånd. Efter det har allt varit ok.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jo, jag satte tillbaka originalgivaren sen jag lött på ett motstånd samt smort den. Nu har den gått 20 år och 50k utan problem (ta i trä) :-D :-D
av vjohnj
Ärligt så fattar jag inte var för volvo valde denna lösning? fungerar lika bra med ett statiskt värde som bryts, eller bara en sluten slinga som bryts och kopplar ur.
av jlu
Jag kör just nu utan givaren och jag kanske inbillar mig, men försöker denna också styra gasspjället vid dragläget?

Dvs när man inte har givaren så beteer bilen sig lite annorlunda vid start?
av jlu
Erik Å skrev:Uppdateringen lär bara fördröja felkoden en aning. Smörj kolbanan med vaselin så håller den nästan hur länge som helst :-)
Frågan är ju då, jag har ju nu beställt en volvogivare, vågar jag börja labba med vaselin på den? Om den funkar bättre med det borde det ju vara så från början?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag köpte en ny från Volvo när den första gav upp men även den nya gav felkod redan efter något år. Skräpkomponenter. :-/ De var nog smorda med något tunt kladd från början men vaselin verkar fungera bättre :-D . Vet inte om jag kanske fick sw-uppdaterigen, servade på verkstad första åren för att inte äventyra garantin.
De här är så länge sen så minnet sviker...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Motståndet gör antagligen att man måste trycka ner kopplingen lite mer innan farthållaren släpper gasen. Möjligen skulle man kunna hitta ett läge där kopplingen slirar och farthållaren gasar.. skulle kunna få lamellen att gå upp i rök. Jag är noga med att trampa ner kopplingen snabbt när farthållaren är aktiv
Att givaren är en potentiometer snarare än en brytare skulle kunna tyda på att man har någon slags självkalibrering av läget i mjukvaran. Eller vill ha en förvarning att föraren pillar på kopplingspedalen redan innan man når punkten där den frikopplar. Kanske detta som påverkar gasspjällets beteende?

Edit: vid närmare eftertanke har jag ju börjat peta farthållarknappen mot "OFF" (detta är en V70 mk 1) innan jag frikopplar för att slippa få en varvtals-"overshoot". Misstänker att den sliter onödigt mycket på kopplingen :oops: Har faktiskt inte en susning om det var samma tendens till "overshoot" redan innan jag satte dit motståndet.

Volvo brukar ha ett prispåslag på reservdelar på typ 1500%. Så om givaren kostar 700 kr över disk så betyder det att de köpt in delen för max 50kr.
Förvånad att den känns billig och smäckig? :P

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]