Motståndet gör antagligen att man måste trycka ner kopplingen lite mer innan farthållaren släpper gasen. Möjligen skulle man kunna hitta ett läge där kopplingen slirar och farthållaren gasar.. skulle kunna få lamellen att gå upp i rök. Jag är noga med att trampa ner kopplingen snabbt när farthållaren är aktiv
Att givaren är en potentiometer snarare än en brytare skulle kunna tyda på att man har någon slags självkalibrering av läget i mjukvaran. Eller vill ha en förvarning att föraren pillar på kopplingspedalen redan innan man når punkten där den frikopplar. Kanske detta som påverkar gasspjällets beteende?
Edit: vid närmare eftertanke har jag ju börjat peta farthållarknappen mot "OFF" (detta är en V70 mk 1) innan jag frikopplar för att slippa få en varvtals-"overshoot". Misstänker att den sliter onödigt mycket på kopplingen

Har faktiskt inte en susning om det var samma tendens till "overshoot" redan innan jag satte dit motståndet.
Volvo brukar ha ett prispåslag på reservdelar på typ 1500%. Så om givaren kostar 700 kr över disk så betyder det att de köpt in delen för max 50kr.
Förvånad att den känns billig och smäckig?

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar