Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Mina strålkastare har ställt in sig på att lysa väldigt kort framför bilen. Jag kollade felkoder och hittade "REM-8F10 Lägesgivare xenonlampa För hög signal".
Finns det någon "vanlig orsak" till det? Eller annorlunda uttryckt, är det lika bra att köpa en ny lägesgivare direkt eller är det värt att krypa under och kolla om något kärvar eller glappar först?
Finns det bara en givare eller är det flera?
av Storfot
I dag började jag ta tag i detta. (Det börjar bli mörkt om kvällarna.) Det verkar bara finnas en givare, vid vänster bak.
Så här står det i Vida:
A.png
A.png (59.36 KiB) Visad 180 gånger
Så här ser min ut:
B.png
B.png (487.52 KiB) Visad 180 gånger
Det som står i Vida stämmer inte med min bil (trots att jag matat in bildata och det står "all models"). Givaren hängde enbart i länken och kablaget så jag fick ta mig en funderare hur det suttit eftersom Vida påstår att den ska tryckas fast och är fjäderbelastad. Jag insåg att i själva verket sitter den med en nit och mitt problem beror på att niten gått av. (Troligen p.g.a. expanderande rost, eller möjligen p.g.a. kärvande kulleder.

Problem 1:
Halva niten sitter kvar (markerad med ny nit instucken "baklänges" på bilden)
C.png
C.png (937.11 KiB) Visad 180 gånger
Den vill inte låta sig bankas ut och jag kommer inte åt att borra. Förslag?

Problem 2:
Enligt Vida så har länkstången artikelnummer 8672121. Men den ser ju som sagt inte ut som min. Kommer det bli problem att få tag på den? (Jag har dålig erfarenhet av att väldigt många delar har utgått hos Volvohandlaren när jag behövt delar på sistone.)

Problem 3:
Går det att se i Vida vilket värde givaren signalerar? Med tanke på att givaren hängt i kablaget och ryckt i det så vill jag gärna ha koll på att allt fungerar innan jag sätter allt på plats med en ny nit.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]