Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har ju betraktat SVT:s rapportering som någorlunda opartisk men nu känns det alltsomoftast som de står på ryssarnas sida... är det bara jag som inbillar mig?
För övrigt antar jag att drönarattackerna mot Moskva är noga planerade för att tvinga Ryssland att plocka hem luftvärnssystem från Ukraina och Krim, det kommer att underlätta Ukrainas kommande offensiv..
svt_230801.JPG
svt_230801.JPG (53.01 KiB) Visad 340 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Volvoold skrev:Jag brukar utgå från motsatsen när tex svt säger något, och även på det här forumet) då blir det oftast rätt och närmare sanningen/verkligheten.
Det ligger en hel del i det du skriver. Tur att det finns flera TV kanaler och flera tidningar. Det är synd om "folk" som bara använder en källa när "vi" har så mycket att välja på. Kommer fortfarande ihåg när "vi" jagade ryska ubåtar i Stockholms skärgård. När dom "ringat in" ubåten och skulle släppa dom avgörande sjunkbomberna som skulle tvinga upp "ryssen" kom det order om eld upphör från högsta ledningen. Dom visste redan då det som kom fram många år senare, att ubåten var amerikansk och att (i alla fall delar av) regeringen visste det......
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Polen: Helikoptrar från Belarus har kränkt luftrummet

Belarusiska helikoptrar har kränkt polskt luftrum, enligt polska regeringen.
Nu förstärker man gränsen med attackhelikoptrar och soldater.
Nato har informerats om händelsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eJ ... luftrummet
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvoold skrev: tis 01 aug 2023, 16:45
Lövet skrev:En lärdom vi ska dra av det här är att man startar bara krig man tror sig vinna. Ryssland trodde sig vinna mot Ukraina enkelt. Uppdraget framöver blir att se till att Ryssland/Belarus aldrig tror sig vinna några krig. Då kommer de inte startas.
Sedan kan man ju försöka lösa krigen diplomatiskt också (lågaffektivt) Den modellen brukar ju Sveriges politiker och svt annars propagera för, och använda mot allsköns bus och bråkstakar, både invandrade och i utlandet. Se bla koranupploppen.

Det blir ju episkt på TV4 när Slovakiska politiker framställs som onda bara för att man inte vill blanda sig i kriget utan vill ha fred. Precis som en upptrappning och fortsatt hålla liv i kriget är den bästa lösningen. Och alla i Sverige tycker likadant, för media har bestämt vad man "får" tycka. (Även här på forumet, men andra kanske blir censurerade, det är ju lättast så, så slipper man ta till sig andra åsikter, och kanske se att ens egna perspektiv är fel. Detta kräver dock stor ödmjukhet.
Pinsamt är bara förnamnet. Men mönstret är ju bekant från invandringen, covid klimatet, hbtq mm.
Men alla i Sverige verkar gilla USA och att det är givet att man ska bland sig i USA s proxykrig i Ukraina. Det är synd om alla ukrainare som får betala priset både med sina liv, alternativt fly till tex Sverige.

Obs. Jag är ingen Putin kramare (ingen IS-kramare heller, eller klimatförnekare heller andra vidriga epitet som främst vänstermänniskor, media och politiker använder för att tysta all befogad debatt när deras egna argument tryter eller brister i logik), men det är tråkigt att olika åsikter inte accepteras och kan stötas och blötas numera utan att någon blir behäftad med nedsättande tillmälen.

Jag litar inte på tex svt rapporterar från Ukraina kriget, ty de ljuger och vilseleder för mycket och under för lång tid för att jag ska ta det på allvar. De springer ju hela tiden globalisternas ärenden och rapporterar utifrån detta perspektiv. (Det blir ju som sagan om vargen och pojken, bluffar man för ofta, så blir man inte trodd den dagen man talar sanning.)

Det får de gärna höra, bara de vore öppna med det, och att de inte tvångsfinansiserades via skattesedel, eftersom "Svensk Vänster Television" tyvärr inte lever upp till sin "opartiskhet".

Titta på den ensidiga och starkt vinklade rapporteringen om invandring, nationalismen, klimat, covid, korankravaller, hbtq, reduktionsplikt mm. Bara EN sida får höras, alla andra är onda.

Jag brukar utgå från motsatsen när tex svt säger något, och även på det här forumet) då blir det oftast rätt och närmare sanningen/verkligheten.

Tiden utvisar vem som får rätt.
"USAs proxykrig" Det där är ju den Ryska propagandan rakt av att det är NaziJudarna i USA som har dragit igång kriget och Rysssland bara är en stackars drabbad nation som försöker försvara sig. Om bara alla länder som har gräns mot Ryssland bara återgår till att vara Sovjetiska lyd-stater under Rysslan blir allt frid och fröjd och alla lyckliga och ingen behöver lida.

Man bör prata med med de som var med under kommunistdikaturen och Soviettiden när man gjorde hela öst till ett slags fångläger för befolkningen så förstår man varför de försvarar sig och varken vill förhandla eller kapitulera mot Ryssland så förstår man.

Ingen som fått sin frihet vill tillbaka dit igen.

Muren tex byggdes ju tex bara för att hindra människor att lämna. Det säger allt om hur befolkningen hade det. Ingen vill tillbaka dit Putin vill de ska vara.
Bilagor
njksdnfk_orig.jpg
njksdnfk_orig.jpg (35.75 KiB) Visad 295 gånger
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Off topic (hotet från Kina denna gång)
Det här måste ni se :-/ :-/ :-/
Billigt, ja
"Sitting duck"? Ja..

Användarvisningsbild
av Allinug
Man har ju varnat för att Sverige kan komma att utsättas för påverkanskampanjer.

Detta med koranbränningarna kan ju sägas vara en rejäl påverkanskampanj, med syfte
- att framställa Sverige i dålig dager internt och externt,
- att sätta press på regeringen att ändra lagar (inskränka yttrandefriheten) på främmande makters initiativ (istället för på demokratiska initiativ) och
- att få regeringen att fokusera på detta istället för andra viktiga frågor som behöver lösas.

Men är det ryssen som ligger bakom detta? Eller är det så att högerextrema (Paludan med partiet Stram Kurs och irakiern som sympatiserar med SD) har intressen som råkar sammanfalla med ryska maktens intressen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 04 aug 2023, 09:05 .....irakiern som sympatiserar med SD) har intressen som råkar sammanfalla med ryska maktens intressen?
I vilka frågor sympatiserar han med SD ?

Han har ju sagt att han vill motarbeta islamistisk diktatur och förtryck.

Är det bara SD som tycker så av våra svenska partier?
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag vet inte vilka specifika frågor som Momika gillar hos SD. För mig är det en gåta att de överhuvudtaget fått några röster. Här står det om att han tycker att SD försvarar svenska värderingar och att han vill sitta i riksdagen för SD:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP ... gen-for-sd

För mig handlar svenska värderingar mer om öppenhet och tolerans än de åsikter om islam som Jomshof framfört nyligen. Dessa åsikter har lämnats oemotsagda av resten av SD och är en tydlig del av den påverkanskampanj som nu förs mot Sverige. SD vill uppenbarligen inte Sverige något gott, de går främmande makts ärenden.
av Lövet
VolvoB20 skrev:I vilka frågor sympatiserar han med SD ?
Genom sitt medlemskap får man nog ändå säga att han sympatiserar med SD
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok. Bra tackar för svaren.

Jag känner faktiskt många invandrare som röstar på SD. Det är framförallt de som drabbas dagligen av kriminella grupper och gäng. I många delar av landet är det i princip omöjligt att driva restauranger, småfirmor, enmansföretag utan att varje månad betala rejäla summor i beskydd för att slippa bli bränd, beskjuten eller sprängd. Och de är ju just i dessa branscher som de startar företag och försörjer sig. De är oerhört trötta och rädda för att vi har blitt ett laglöst land och de provar ett nytt parti som lovat städa upp. Därmed inte sagt att de levererar
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 147
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]