Moderator: Moderatorer

En hydraullyftare på min B234F har börjat ticka efter 45000 mil på mätarn (tippar hon körts över 50000 mil då vägmätaren var trasig under 4 år när bilen rullade som mest). Den tickar rejält ca 3-4 min efter start och förblir sedan tyst. Hällde i ett desperat försök i en burk Wynns Hydraulic Lifter Treatment och körde 10 mil vilken tystade den något, men inte helt tillfredsställande inte. Här ska inget ticka! :-)

Servade sedan stackarn med Valvoline Synpower 5W40 + Volvo-filter då jag närmade mig 1000 mil. Går till 1500:- för nya lyftare, packningar och o-ringar.. inte så illa!
Är mer jobbet som är tråkigt.. för när jag har av kamremmen och kammarna lär jag väl riva "alltihopa" och byta "alltihopa". Vi får väl se hur det spårar ur denna gång :-D (såhär gick det sist jag bara skulle byta ventilkåpspackning)Bild
Dom ventiltryckarna är förhållandevis billiga i sats. Hade funderingar på detta då en av mina också tickar vid kallstart ibland, och gjort det länge. Dock när jag nu hade isär motorn så "kände" jag på dom och där var ingen som "kändes" sämre än någon annan så jag stoppade i dom ingen, motorn är ju knappt inkörd än (c:a 50000 mil) vägmätaren (c:a 41800 mil) stannade för c:a 8 - 10 år sedan. Tickande har inte hörts sedan jag fått ihop motorn (mer än vid uppstarten), trots att den kan stå en vecka ibland. Jag har i många år kört på Biltemas semisyntetisk 10W40 olja, innan dess på mineral olja. Vad jag vet har denna motor aldrig "gått" på syntetolja. Volvo hade det som tillval då 1988, men sedan c:a -94 har den i alla fall gått på mineral, eller dom senaste åren på semisyntet
Användarvisningsbild
av GLIZ
När det tickar endast vid kallstart är det ibland tillförseln av olja som är för liten. Nått oljerör/kanal som är lite igensatt. När oljan blivit varm flyter den lättare. Invändig rensning med en cleaner före oljebyte kan hjälpa.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

GT-mannen skrev:Förnyat serviceavtalet. Ökade med en femma till 395 kr/månad i 36 månader och då ingår bromsvätskebyte. Måste även komma ihåg att skaffa Vägassistans framöver.

/Håkan
Det ingår väl när man servat på Volvo?
EbbevonVolvo skrev: tor 03 aug 2023, 11:32
GT-mannen skrev:Förnyat serviceavtalet. Ökade med en femma till 395 kr/månad i 36 månader och då ingår bromsvätskebyte. Måste även komma ihåg att skaffa Vägassistans framöver.

/Håkan
"Volvo Assistans ingår i nybilsköpet under tre år räknat från första registreringsdagen. Därefter kan Volvohandlaren förlänga Volvo Assistans vid varje servicetillfälle. Förlängningen sker i så fall automatiskt fram tills att din Volvo fyller tio år*. Med andra ord kan du njuta av den här extra tryggheten i ända upp till elva år" - antar att hans bil passerat 11år?
Användarvisningsbild
av Jefe
Monterat in en blackvue dr750s-2ch som legat i byrån en längre tid.
Så nu har man lite koll på trafiken runt omkring sig när man är ute och åker.
UnleashFusion skrev:
EbbevonVolvo skrev: tor 03 aug 2023, 11:32

/Håkan
"Volvo Assistans ingår i nybilsköpet under tre år räknat från första registreringsdagen. Därefter kan Volvohandlaren förlänga Volvo Assistans vid varje servicetillfälle. Förlängningen sker i så fall automatiskt fram tills att din Volvo fyller tio år*. Med andra ord kan du njuta av den här extra tryggheten i ända upp till elva år" - antar att hans bil passerat 11år?
Helt korrekt. Den blir 12 år om drygt två månader.

/Håkan
Hemkommen inatt efter bilsemestern, blev ca 450 mil i blandat väder och bilen är helt matt och smutsig där bak.. inuti ska vi inte ens prata om.. men det får bli en tvätt och rengöring av insidan. Annars har allt rullat på bra, förbrukat ca 0.75 l/mil och kört på 98 oktan och kört på rätt bra på autobahn där man kunnat, så pass att en kamera fick mig (tror jag) :oops:
@kievY, Det är väl de enda vykort som skickas snart ;-) Hehe, bilens insida efter att man ätit mm där och allt annat som dras in gör att den kan vara väl värd lite underhåll sen. Vad var bäst på resan nu då?
GT-mannen skrev: tor 03 aug 2023, 11:55 Helt korrekt. Den blir 12 år om drygt två månader.

/Håkan
Hade först Assistanskåren(förra året då kostade det ~325kr/år) iår; tecknade jag(för cirka ~2veckor sen) REDGO(aka Falck) som då erbjöd mig 345kr/år istället för 655kr/år(som då är via deras hemsida(som nu har kampanj på -200kr så 455kr/år(dock dyrt i jämförelse med Assistanskåren på 425kr(utan rabatt/kampanj); eller om man hittar andra ställen som är likvärdig/motsvarande/något billigare från andra vägassistans.
  • 1
  • 1792
  • 1793
  • 1794
  • 1795
  • 1796
  • 1912

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]