Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag önskar att 'hela världen' införde lagar för/mot bilindustrierna.. När det gäller effekt, typ max 7-8hk/100kg.. och max vridmoment i samma anda.. Det skulle spara en del råvaror etc.. Och kanske/troligen bidra till lugnare trafikrytm, en vinst på alla plan jag kan komma på :party:
Anser man sig behöva större kvot så får man ansöka om dispens och 'utredas' av staten.. 'Vem' som ska betala utredningen är en samhällsekonomisk fråga..
Lucif3r skrev: ons 02 aug 2023, 10:19 Trafikrytmen är ju "lite" högre idag än vad det var för 30-40år sedan också... Klart som f-n 50 hästar var ok då, när majoriteten av alla andra hade ungefär samma prestanda...
Jag drar husvagn/bilsläp/släpkärra/hästsläp/båtsläp. och har likvärda prestanda med släpet på som vår Bubbla hade utan släp. (Nej bubblan toppade 130 km/h och de kör jag inte med släpen, men acc är de likvärdiga) har även kört buss/lastbil

Det gäller ju bara att anpassa sin körning efter vilket fordon man sitter i och omgivande trafik så är det absolut inga problem. (kör också buss, lastbil, mc, traktor och båt p)

Visst är det sjukt mycket skojigare i vår sportbil eller på min italienska motorcykel där det accar så man tror man ska få whiplash och armarna slitas av, men inte är det säkrare.
Det har ju blivit en ganska ordentlig boost sista åren när det gäller hästkrafter i typ familjebilar. Med elmotorer är det betydligt billigare och mindre skrymmande att ha starka motorer. För 5-600k får man ju idag 300-400hk. Det är rätt galet.
De billigare alternativen av motor är oftast ändå på över 200hk och med ett vrid som är högre än vad man kunde få på en motsvarande fossilbil.

För typ 10 år sen känns det som att vi hade förra boosten då dieselmotorerna blev bra mycket starkare under några år. Från att de lägsta alternativen hade kring 110hk så gick det upp kring 30%. Idag hittar man väl ingen Volvo under 160hk?
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Det gäller ju bara att anpassa sin körning

... Du är inte ensam i trafiken. Det är inte du som bestämmer trafikrytmen...
Det gäller att köra såpass fort så man ligger först i kön. Då kan man själv välja trafikrytm..... 😱🤔🤔😇
lennarte skrev:
Lucif3r skrev:

Det gäller att köra såpass fort så man ligger först i kön. Då kan man själv välja trafikrytm..... BildBildBildBild
Om du märker att du ligger först i kön är det du som kör långsamt. Bild
Lucif3r skrev: mån 07 aug 2023, 20:01

Jag är en del av trafikrytmen, sitter jag i 24 meter tradare, kör bussen, ligger med husvagn bakom eller i en bil med 50 hk så blir man så klart en del av rytmen.

Eller är det nysvenska taxichaufförer som ligger med 20 cm avstånd rätt upp i arschelet i 110 km/h på väg till Arlanda som håller i taktpinnen ?
VolvoB20 skrev:
Lucif3r skrev: mån 07 aug 2023, 20:01

Jag är en del av trafikrytmen, sitter jag i 24 meter tradare, kör bussen, ligger med husvagn bakom eller i en bil med 50 hk så blir man så klart en del av rytmen.

Eller är det nysvenska taxichaufförer som ligger med 20 cm avstånd rätt upp i arschelet i 110 km/h på väg till Arlanda som håller i taktpinnen ?
Nog för att jag inte har mycket över för många av Stockholms taxichaffisar, men rövsniffad blir jag nog oftast av medelålders vita män med stora SUVar eller pickups.
  • 1
  • 365
  • 366
  • 367
  • 368
  • 369
  • 445

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]