Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cheva_dennis
nu går bilen som klocka igen. tog tid men nu går den och den har fått ett nytt starkt batteri. men ska nog ända plocka bort starten en dag och smörja den. tack allesammans
av Fisketorp
cheva_dennis skrev:nu går bilen som klocka igen. tog tid men nu går den och den har fått ett nytt starkt batteri. men ska nog ända plocka bort starten en dag och smörja den. tack allesammans
Toppen att den går..
Men hur löste du problemet, kul för andra att vet ifall liknande händer.

Hände liknande för mig, löste genom att bogsera igång den och sedan köra bilen varm innan jag stängde av den, funkat kanon sedan dess.

//Martin
av cheva_dennis
ja typ samma fast sket i att bogsera igång. tog bort säkring till soppa pump och koppla bort sprutar kontakerna och bort med stift sen körde jag en stund på starten för att torka ur. sen rengjorde jag stift(hade nog behövt byta egentligen) och satte dit de sen körde jag lite till på start med lite startgas så jag märkte att den tände sen satte jag i säkring igen och kontakterna. koppla på en fullladdad starthjälp plus ett hyfsat friskt batteri sen körde jag tills den starta. den rök och knacka något djävulskt. men när den blev varm så gick den grannt igen och vi for till biltema och köpte ett nytt batteri till den... så gjorde jag omständigt men gick till slut. men hade ju ingen i närheten som kunde bogsera mig så fick gå ändå./ dennis
av freddejo
cheva_dennis skrev:ja typ samma fast sket i att bogsera igång. tog bort säkring till soppa pump och koppla bort sprutar kontakerna och bort med stift sen körde jag en stund på starten för att torka ur. sen rengjorde jag stift(hade nog behövt byta egentligen) och satte dit de sen körde jag lite till på start med lite startgas så jag märkte att den tände sen satte jag i säkring igen och kontakterna. koppla på en fullladdad starthjälp plus ett hyfsat friskt batteri sen körde jag tills den starta. den rök och knacka något djävulskt. men när den blev varm så gick den grannt igen och vi for till biltema och köpte ett nytt batteri till den... så gjorde jag omständigt men gick till slut. men hade ju ingen i närheten som kunde bogsera mig så fick gå ändå./ dennis
Det var "inget" fel på din bil! anledningen till att den inte startade var att du har hydrauliska ventillyftare som tappade trycket när du parkerade om bilen, bilen måste gå ca 5-15 sek innan man stänger av den.
Om du lyckas med samma sak igen så ska du låta startmotorn dra runt motorn i ca 1 min sen vrida av nyckeln, då kommer den att starta som vanligt igen! /fredde
av cheva_dennis
ja men precis där har vi ju ett fel iallafall. om man ska kunna köra en startmotor i en minut vill det till att man har ett batteri som pallar med det, och det hade inte jag. alltså var där ett fel. :D
av freddejo
cheva_dennis skrev:ja men precis där har vi ju ett fel iallafall. om man ska kunna köra en startmotor i en minut vill det till att man har ett batteri som pallar med det, och det hade inte jag. alltså var där ett fel. :D
hehe ja precis! men nu pallar nog ditt batteri med det! :D
av *pettson*
freddejo skrev:
cheva_dennis skrev:ja typ samma fast sket i att bogsera igång. tog bort säkring till soppa pump och koppla bort sprutar kontakerna och bort med stift sen körde jag en stund på starten för att torka ur. sen rengjorde jag stift(hade nog behövt byta egentligen) och satte dit de sen körde jag lite till på start med lite startgas så jag märkte att den tände sen satte jag i säkring igen och kontakterna. koppla på en fullladdad starthjälp plus ett hyfsat friskt batteri sen körde jag tills den starta. den rök och knacka något djävulskt. men när den blev varm så gick den grannt igen och vi for till biltema och köpte ett nytt batteri till den... så gjorde jag omständigt men gick till slut. men hade ju ingen i närheten som kunde bogsera mig så fick gå ändå./ dennis
Det var "inget" fel på din bil! anledningen till att den inte startade var att du har hydrauliska ventillyftare som tappade trycket när du parkerade om bilen, bilen måste gå ca 5-15 sek innan man stänger av den.
Om du lyckas med samma sak igen så ska du låta startmotorn dra runt motorn i ca 1 min sen vrida av nyckeln, då kommer den att starta som vanligt igen! /fredde
du får gärna utveckla det där.. för det är nog det dummaste jag läst.. ärligt alltså.. :?: * VEM har tutat i dej det där?.. :shock: :lol:
Du vet att bilen går utmärkt med 20 punkterade tryckare?.. att du då får 0,45 i justermått mellan tryckaren och kamaxlarna?.. Det betyder att allt är som vanligt men att den slamrar..
av freddejo
*pettson* skrev:
freddejo skrev:
du får gärna utveckla det där.. för det är nog det dummaste jag läst.. ärligt alltså.. :?: * VEM har tutat i dej det där?.. :shock: :lol:
Du vet att bilen går utmärkt med 20 punkterade tryckare?.. att du då får 0,45 i justermått mellan tryckaren och kamaxlarna?.. Det betyder att allt är som vanligt men att den slamrar..
Fårstår att du aldrig varit med om detta :wink: , men det är väldigt vanligt! Har varit med om det på min 960-96 2ggr, och min grannes S40.
Det var volvoverkstan som "tuttade i mig det"
Dom sa som så att, det finns alltid ett reservtryck som används när man startar bilen, Men om man efter tex en snabb omparkering stänger av motorn så har den inte hunnit bygga upp ett nytt reservtryck.

Därför ska man dra runt motorn ca 30sek-1min och därefter vrida av och sen startar om den, (då har man byggt upp nog med tryck för att den ska starta) Det går alltså inte att göra flera korta startförsök!
av Fisketorp
freddejo skrev:
*pettson* skrev:
freddejo skrev: Det var "inget" fel på din bil! anledningen till att den inte startade var att du har hydrauliska ventillyftare som tappade trycket när du parkerade om bilen, bilen måste gå ca 5-15 sek innan man stänger av den.
Fårstår att du aldrig varit med om detta :wink: , men det är väldigt vanligt! Har varit med om det på min 960-96 2ggr, och min grannes S40.
Dom sa som så att, det finns alltid ett reservtryck som används när man startar bilen, Men om man efter tex en snabb omparkering stänger av motorn så har den inte hunnit bygga upp ett nytt reservtryck.

Därför ska man dra runt motorn ca 30sek-1min och därefter vrida av och sen startar om den, (då har man byggt upp nog med tryck för att den ska starta) Det går alltså inte att göra flera korta startförsök!
Anntar att man ska dra säkring till pumpen samt koppla loss kontakter till spridarna innan?

Annars så kan det väl gå riktigt illa för katten?

//Martin
av freddejo
Fisketorp skrev:
freddejo skrev:
*pettson* skrev: du får gärna utveckla det där.. för det är nog det dummaste jag läst.. ärligt alltså.. :?: * VEM har tutat i dej det där?.. :shock: :lol:

Anntar att man ska dra säkring till pumpen samt koppla loss kontakter till spridarna innan?

Annars så kan det väl gå riktigt illa för katten?

//Martin
Det har du nog rätt i! Ingenting som volvo nämde när jag pratade med dom, och inget hände för mig eller min granne. men det är förmodligen smart!

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]

Sova i V60 - någon?

Jag sov en vecka nu i somras i skuffen på mi[…]

Det var ändå något som gav kä[…]