Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid körning med större rattusslag, framförallt vid låga hastigheter, uppstår ett problem. Varningslampan för halt underlag börjar blinka och samtidigt hörs ett missljud som liknar ett malande eller skavande ljud.

Dock, om jag trycker av DSTC-knappen försvinner den blinkande lampan, alla missljud försvinner och bilen fungerar perfekt igen.

Har ni några tankar kring vad detta fel kan vara och hur det kan åtgärdas?"
Det är med största sannolikhet abs som arbetar för att den inte får korrekt signal från någon av givarna. Kan bero på absringar med sprickor vilket är ganska vanligt, defekta hjullager, lösa drivaxelbultar. Som första åtgärd skulle jag kolla att drivaxelbultarna är åtdragna eftersom det är lättaste jobbet bara att ta bort navkapseln och känna på bulten som sitter i centrum av hjulnavet. Är det inte det felet så kolla absringarna finns beskrivet på nätet.
Abssensorn styr även antislad/antispinn. Klart att det kan vara ett fel på sensorn men eftersom det uppträder när du svänger mycket så tyder det mer på fel på hjullager, absringen eller centrumbulten. Hjullager är inte så blodigt att byta en dryg timmes jobb och materialkostnaden. Kolla genom att hissa upp bilen glöm inte pallbock tag i hjulet kvart i 3 och ryck och slit för att känna glapp upprepa halv 12. Lägg ett finger på fjädern och snurra på hjulet om lagret är slut brukar man känna vibrationer i fjädern . Men börja med det enklaste tag loss navkapseln och känn på centrumbulten är gjort på en minut kostar inget ting du behöver inte lyfta bilen och det enda du behöver är en liten mejsel för att peta loss centrumkapseln och en 13mm hylsa med handtag. Titta en gång till på absringen behövs inte stor spricka för att det ska fela. Hittar du inget fel på lager bult eller ringen ärb det dags att läsa ut felkoder

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]