Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wisiano
Verkar som att bilen börjat rosta. Något jag kan göra åt detta för att förhindra att det blir värre ?

Har markerat rosten med fingrarna och är i mitten av det mörka området. Sidan av bilen

Volvo s60 R Design MY 2018.

Se bild nedan.
Bilagor
IMG_3902.jpeg
IMG_3902.jpeg (2.86 MiB) Visad 1659 gånger
IMG_3903.jpeg
IMG_3903.jpeg (3.32 MiB) Visad 1659 gånger
IMG_3904.jpeg
IMG_3904.jpeg (3.62 MiB) Visad 1659 gånger
av binkie
Stenskott? Väldigt dåliga bilder, ta och tvätta bilen och se efter om det verkligen är så att det går ända ner till plåten
av Wisiano
Ja säkert stenskott eller någon som slagit in dörren där. Färgen är inte kritvit som andra stenskott så jag tror det kan vara rost.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Wisiano skrev: fre 21 jul 2023, 18:46 .. Något jag kan göra åt detta för att förhindra att det blir värre ?..
Klart du kan, vill du ha receptet för 10+ års lagning?
Den blir inte helt osynlig men nästan.. :-D
av dannesk
Alltså de går ju knappt att se någonting alls, kan du inte knäppa översiktsbild när bilen är ren?
Är det stenskott så rengör/slipa ur det värsta, på med rostätare några ggr så rosten försvinner, på med epoxygrund och sedan använd baslack och 2K-klarlack, finns produkter och 2-lackstiftskit på bilfärg.se. Undvik 1K-lackstift ifrån Volvo och liknande de tål inte avfettning.
Bygger du upp stenskottet med klarlack kan du våtslipa ner förhöjnaden och sedan polera upp så lagningen knappt syns. Stenskott måste man gå över regelbundet så inte rosten får fäste.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lämna inte kvar rostätare även om den påstås fungera som grundfärg. Det gör den inte, tro mig.. Slipa bort!
Kör Epoxy direkt på plåten, 2-tubs epoxylim fungerar utmärkt. Låt limskiktet bygga ca 0.5-1 mm tjocklek för att få det diffusionstätt och det måste förstås gå upp på den friska lacken runtomkring (som man först måste tvätta noggrant och matta ner för att epoxyn ska fästa bra). Därför får man stå ut med att det blir en liten förhöjning där lagningen är. Men man kan ju alltid slipa ner kanterna så det blir en gradvis övergång. Låt epoxyn härda ut några dagar först. Maskera runtom så att lacken utanför lagningen inte skadas. Använd 400-slippapper eller finare. Funkar fint om man fäster slippappret på ett gammalt kreditkort med dubbelhäftande tejp, blir precis lagom flexibelt att slipa med.
När man sprayar täckfärg och sen klarlack så kan man flytta ut maskeringen en halvmillimeter mellan varje sprayning så blir kanterna mindre abrupta.

Är det djupa rostporer så behöver man lägga på något icke-torkande rostskydd på baksidan, där kan finnas mikroskopiska porer rakt genom plåten som startar ny rost under lagningen.
av Wisiano
binkie skrev: fre 21 jul 2023, 19:50 Stenskott? Väldigt dåliga bilder, ta och tvätta bilen och se efter om det verkligen är så att det går ända ner till plåten
Hur vet jag om skadan gått ända ner till plåten ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det brukar nästan alltid bli en bubbla i lacken; zinkskiktet under lacken korroderar och sväller redan innan rosten börjar äta på stålet.
Avfetta och tvätta noga och stryk med handen så lär du känna om nåt är på gång. En grop är inte heller bra :-)
av dannesk
Erik Å skrev:Lämna inte kvar rostätare även om den påstås fungera som grundfärg. Det gör den inte, tro mig.. Slipa bort!
Kör Epoxy direkt på plåten, 2-tubs epoxylim fungerar utmärkt. Låt limskiktet bygga ca 0.5-1 mm tjocklek för att få det diffusionstätt och det måste förstås gå upp på den friska lacken runtomkring (som man först måste tvätta noggrant och matta ner för att epoxyn ska fästa bra). Därför får man stå ut med att det blir en liten förhöjning där lagningen är. Men man kan ju alltid slipa ner kanterna så det blir en gradvis övergång. Låt epoxyn härda ut några dagar först. Maskera runtom så att lacken utanför lagningen inte skadas. Använd 400-slippapper eller finare. Funkar fint om man fäster slippappret på ett gammalt kreditkort med dubbelhäftande tejp, blir precis lagom flexibelt att slipa med.
När man sprayar täckfärg och sen klarlack så kan man flytta ut maskeringen en halvmillimeter mellan varje sprayning så blir kanterna mindre abrupta.

Är det djupa rostporer så behöver man lägga på något icke-torkande rostskydd på baksidan, där kan finnas mikroskopiska porer rakt genom plåten som startar ny rost under lagningen.
Rostätare lämnar man själklart inte kvar, denna rengörs och påförs i omgångar tills rosten är borta med silikonborttagare eller thinner eller liknande lackrengöring. Efter det så lägger man på rostskydd som etchprimer/epoxygrund innan baslack och klarlack inte tjockt epoxylim som bygger över originallackytan. Hur ska man då få det att bli samma nivå med bättringlacken vid en stenskottslagning? Finns ingen som grundar eller rostskyddar en bil vid omlack med epoxylim??
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]