- tor 20 jul 2023, 15:45
#1547817
Agantyr,
Prova skicka meddelande till Volvo Cars via Volvo Cars appen (Pratbubblan, Kontakta oss) och fråga varför det inte går använda sånt mailkonto du vill använda i bilens inställningar. Är väl för att det är ett Google infotainment och det kräver Google-konto (mail).
Jag gissar Google infotainment såsom det är idag kommer bli en parentes sen sett i backspegeln om några år. Det kan ju svårligen fortsätta rulla på i samma hjulspår. Det tar sån tid innan de kommer med vettiga funktioner liknande det Sensus redan har, och så är systemet alldeles för instabilt, eller har åtminstone varit det. När man som mig åkt med detta infotainmentsystem i 23 månader nu och sett vad som åstadkommits med mjukvaruuppdateringarna under den tiden är det svårt bli imponerad. Det har inte inte alltid gått uppdatera OTA (fått göra det på Volvoverkstad några gånger), funktioner som tidigare funkat slutar funka vid uppgradering mjukvaran, instabilitet i mjukvaran, det har redan börjat bli funktioner som inte stöds i min Volvo (näst senaste uppdateringen krävdes MY 22 late eller nyare (jag har MY22 early) för att få alla funktioner (tillsammans med appen).
Jag har slutat bry mig om vad mjukvaran innehåller. Jag vill nu bara att bilen skall gå att starta och köra med tills det blir dags för bilbyte. Volvo har visat vad de kan åstadkomma under den tid jag haft min Google-Volvo. Finns nog knappast anledning tro de kommer ens ikapp Sensus i sitt Google infotainment? Jag vet inte ens vad som är bättre i Google infotainment än Sensus. Men nåt skall det väl vara.
Det är frågan om Volvo kommer med nån kombi ren elbil framöver. Kombi verkar ur ropet , få verkar vilja ha ny Volvokombi numera. Då ligger det nära tillhands att strunta i komma med en Volvokombi ren elbil i framtiden. Än går det beställa både V60 Recharge och V90 Recharge, men inte längre varken med diesel- eller bara bensinmotor, ej heller i Cross Country utförande.
Att tro att alla som vill ha en ny Volvo kombi väljer en Recharge (laddhybrid) om man helst velat ha en diesel eller bara bensinmotor utan elmotor+hybridbatteri tror jag kan vara lite feltänkt av tillverkaren. Visst nån gång måste de börja fasa ut förbränningsmotorerna för att nå målet de sagt, att alla Volvobilar som tillverkas skall vara rena elbilar senast 2030. En Recharge är betydligt dyrare än en icke Recharge till att börja med. Den är tyngre än en motsvarande icke Recharge. Mer elektriska komponenter i bilen. Och alla kan förstås inte ladda hemma eller annorstädes och dra nytta av hybridbatteriet. Jag ser med spänd förväntan på Volvo Cars försäljningssiffror framöver. Hoppas förstås det ser bra ut, för Volvobilar ligger mig varmt om hjärtat. Har ju kört Volvo sen 1979 med några ”snesteg”.
Men trenden de visat med EX30 är inget som tilltalar mig alls. Det tycks bli ganska få tillval man kan göra, knappt en fysisk knapp att trycka på, enklaste modellen ej anpassad för nordiskt klimat (ej värmepump), ingen hastighetsmätare i en förardisplay ja det finns ingen förardisplay ens framför ratten, ingen möjlighet till HUD (såvitt jag kan se), inga högtalare i dörrarna utan en soundbar istället. Det är mycket jag inte skulle gilla av sånt. Blir det mer av sånt i de Volvo det finns välja på vid mitt nästa bilbyte blir det ju svårt välja en Volvo för egen del vilket jag skulle tycka vore tråkigt. Men om ett bilmärke drar iväg åt ett håll som man inte gillar får man se sig om efter nåt annat helt enkelt. Den Volvo jag var senast riktigt nöjd med var min V70 diesel MY14. Min V90 Recharge MY22 early är jag inte nöjd med sett under hela perioden jag haft den. Ändå var den mer än dubbelt så dyr som min V70. Tills jag skaffa min V90 hade Volvo alltid överträffar mina förväntningar och bilarna gick som klockor. Med min V90 bröts den trenden, jag tycker inte bilen egentligen är på nån avgörande punkt bättre än min förra Volvo, nåja på några. På en del punkter är den sämre i jämförelse, för mig.
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.