bem skrev: ↑tor 11 maj 2023, 14:36
Kan ju tänkas att Google infotainment i senare Volvo än jag har (V90 T6 Recharge MY22 Early, tillverkad 1 juli 2021) är stabilare. Man kan bara sitta lugnt i båten, ja bilen, och se på såna här knasigheter när de uppenbarar sig och om man har lust skicka in till Volvo feedback via Volvo Cars appen och påpeka vad som hänt. Så de kanske kan få rätsida på knasigheterna och instabiliteten nån gång. Men de har ju haft några år på sig få detta infotainmentsystem stabilt så jag vet inte jag om det är lönt. Volvo tycker tydligen vi som använder deras Google-bilar skall stå ut med sånt här. Till viss grad kan jag stå ut men år ut och år in... näe till sist tröttnar jag. Inte riktigt där än men snart så.
Du verkar verkligen ha fått utstå mycket krångel. Jag är imponerad av ditt tålamod. Jag har bara haft min i några veckor och har inga jättestora störningar, men lite smått och gott har hänt.:
1. Ljudet försvinner när man växlar från att spela media från en telefon till en annan.
2. En gång var stolsvärmen plötsligt igång på lägsta effekten, enbart i förarstolen.
3. Automatiska växlingen mellan DAB-radio och FM verkar inte fungera alls
4. Körjournalen har varierande funktion, men nu senaste veckan har det fungerat.
5. Google assisteneten började plötligt förklara vad "300" är för något när vi bara satt och småpratade.
Sen stör jag mig mer på vissa egenskaper som inte har med stabilitet att göra, här är några exempel:
-Det går inte att se färddatorn när man pratar i telefon
-Man kan ingen stans se förbrukning av el.
-Man kan inte växla manuellt annat än i körläge B (jag vill ha detta även i D).
-Jag skulle vilja kunna anpassa inställningen "krypkörning" separat i läge B och D. Jag vill gärna att bilen ska bromsa till stillastående i läge B, men absolut inte i D.
-Jag vill gärna kunna stänga av/ta bort google assistenen helt (se punkt 5 ovan)
-Jag tycker också kartorna är grafiskt otydliga, allt ska gå i blå toner tydligen.
-Varvräknare finns bara i läge power.
Och till sist som svar på din rubrik: Ja! Google infotainment är det sämsta Volvo gjort på länge. Till sist beställda jag ändå en bil (tjänstebil) men detta skitsystem fick mig nästan avstå nybil. Jag hade långt gångna planer på att köpa privat bil istället, äldre Volvo eller något annat fabrikat.