Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Edit 13/5: Läser idag i Dagens Industri en artikel om Volvo Cars och Geely och om förseningar för mjukvaran för nya EX90. Och det finns risk att det blir ytterliggare förseningar enligt artikeln. Intressant att läsa är att det kan vara Geely,s mjukvaruplattform/arkitektur som kommer att användas. ( Geely Holding’s SEA architecture ) Så vinden vänder, för 10 år sedan så var det Volvo som överförde Know-How till Geely - nu är det tvärtom.

Samma sak som hände Ericssons, de lärde upp Huawei gällande mobil teknik och resten är ju historia. :-(
Det verkar som att Geely tar över mer och mer i bestämmanderätten för Volvo ,det arbete som dom 1300 ingenjörerna som Volvo varslat om troligtvis kommer att fortsätta i viss mån av Geely personal i Kina
Geely vill säkert likrikta utvecklingen av dom märken som ingår i koncernen

Det man undrar över är ju om "Volvo" om några år är fullständigt utvecklat av Geely och att kanske bara varumärket finns kvar
leiwi skrev:Det verkar som att Geely tar över mer och mer i bestämmanderätten för Volvo ,det arbete som dom 1300 ingenjörerna som Volvo varslat om troligtvis kommer att fortsätta i viss mån av Geely personal i Kina
Geely vill säkert likrikta utvecklingen av dom märken som ingår i koncernen

Det man undrar över är ju om "Volvo" om några år är fullständigt utvecklat av Geely och att kanske bara varumärket finns kvar
Det är inte 1300 ingenjörer som kommer att få lämna, det kan vi nog vara rätt säkra på.

/Thomas
Det är inte omöjligt att en del av de 1300 kommer att vara ingenjörer. De torde då komma från drivlina, och anses svåra att omskola till de tjänster som krävs för elbilsutveckling.

Sedan är det numera inte ovanligt att tech-bolag sparkar anställda. Amazon, Google, Microsoft, Twitter etc har sparkat några till många procent av sina anställda. I vissa fall har bolagen inte ens gått dåligt. Det handlar mer om att kunna bli av med anställda man av någon anledning inte vill ha kvar.

T.ex. Tyska företag (VW, BMW etc) brukar vara mindre benägna att direkt sparka folk, utan köper ut dem istället. Arbetslagarna i främst Tyskland och Frankrike gör det relativt svårt att genomföra personalneddragningar. Det är mycket lättare i Sverige.

Livslång trygghet för sin anställning finns inte idag. Speciellt inte om du arbetar på ett Kina-ägt företag.
Malmstroem skrev: mån 15 maj 2023, 10:43 Det är inte omöjligt att en del av de 1300 kommer att vara ingenjörer. De torde då komma från drivlina, och anses svåra att omskola till de tjänster som krävs för elbilsutveckling.

Sedan är det numera inte ovanligt att tech-bolag sparkar anställda. Amazon, Google, Microsoft, Twitter etc har sparkat några till många procent av sina anställda. I vissa fall har bolagen inte ens gått dåligt. Det handlar mer om att kunna bli av med anställda man av någon anledning inte vill ha kvar.

T.ex. Tyska företag (VW, BMW etc) brukar vara mindre benägna att direkt sparka folk, utan köper ut dem istället. Arbetslagarna i främst Tyskland och Frankrike gör det relativt svårt att genomföra personalneddragningar. Det är mycket lättare i Sverige.

Livslång trygghet för sin anställning finns inte idag. Speciellt inte om du arbetar på ett Kina-ägt företag.
Lite off topic men ändå intressant kanske:
Vissa företag låter testa sina anställda också fastän de är anställda och så behåller de väl de som anses uppfylla kraven efter testerna. Om det sprider sig kan du bli av med jobbet vid sådana tester. "Du är inte lämplig" (längre). Att vara "gammal i gårn" kan ligga en i fatet lite beroende på vilken bransch man är i vid sån testning. Jag vet ett företag som använt/använder såna här tester på redan anställd personal, kan inte varit/vara kul för de anställda. Men men, någon anser tydligen såna tester nödvändigt eller lämpligt. Kanske de skulle testa den/de som kom på det? Nåväl, tur man inte har så många år kvar till pension. Företaget där jag jobbar skriker efter rätt personal så jag tror inte i vårt företag skulle få för sig testa redan anställd personal. Vi har redan trainee-program så nyanställda kommer in den vägen och är lämpliga om de tar sig igenom det.
bem skrev: tor 11 maj 2023, 14:36 Kan ju tänkas att Google infotainment i senare Volvo än jag har (V90 T6 Recharge MY22 Early, tillverkad 1 juli 2021) är stabilare. Man kan bara sitta lugnt i båten, ja bilen, och se på såna här knasigheter när de uppenbarar sig och om man har lust skicka in till Volvo feedback via Volvo Cars appen och påpeka vad som hänt. Så de kanske kan få rätsida på knasigheterna och instabiliteten nån gång. Men de har ju haft några år på sig få detta infotainmentsystem stabilt så jag vet inte jag om det är lönt. Volvo tycker tydligen vi som använder deras Google-bilar skall stå ut med sånt här. Till viss grad kan jag stå ut men år ut och år in... näe till sist tröttnar jag. Inte riktigt där än men snart så.
Du verkar verkligen ha fått utstå mycket krångel. Jag är imponerad av ditt tålamod. Jag har bara haft min i några veckor och har inga jättestora störningar, men lite smått och gott har hänt.:

1. Ljudet försvinner när man växlar från att spela media från en telefon till en annan.
2. En gång var stolsvärmen plötsligt igång på lägsta effekten, enbart i förarstolen.
3. Automatiska växlingen mellan DAB-radio och FM verkar inte fungera alls
4. Körjournalen har varierande funktion, men nu senaste veckan har det fungerat.
5. Google assisteneten började plötligt förklara vad "300" är för något när vi bara satt och småpratade.

Sen stör jag mig mer på vissa egenskaper som inte har med stabilitet att göra, här är några exempel:

-Det går inte att se färddatorn när man pratar i telefon
-Man kan ingen stans se förbrukning av el.
-Man kan inte växla manuellt annat än i körläge B (jag vill ha detta även i D).
-Jag skulle vilja kunna anpassa inställningen "krypkörning" separat i läge B och D. Jag vill gärna att bilen ska bromsa till stillastående i läge B, men absolut inte i D.
-Jag vill gärna kunna stänga av/ta bort google assistenen helt (se punkt 5 ovan)
-Jag tycker också kartorna är grafiskt otydliga, allt ska gå i blå toner tydligen.
-Varvräknare finns bara i läge power.

Och till sist som svar på din rubrik: Ja! Google infotainment är det sämsta Volvo gjort på länge. Till sist beställda jag ändå en bil (tjänstebil) men detta skitsystem fick mig nästan avstå nybil. Jag hade långt gångna planer på att köpa privat bil istället, äldre Volvo eller något annat fabrikat.
Mjukvara är inte alltid lätt. Det är mer kod i en modern bil än det är i t.ex. ett modernt stridsflygplan typ JSF. Det har visat sig att det inte är så lätt att få alla system att fungera som de ska. Det är inte bara Volvo som har drabbats, t.ex. VW har haft stora problem inom området.

Det finns ingen leverantör som är "felfri". Frågan är bara hur stora problemen är, och om de finns inom ett område som stör den specifika användaren.

Jag har personligen rätt lätt att acceptera störningar inom infotainment. T.ex. att ljudet hackar någon gång, att kartbilden inte är perfekt etc. Jag har svårare att acceptera att väsentliga system, t.ex. upplåsning av bilen, inte fungerar. Jag förväntar mig att säkerhetssystem som antisladd och antikollisionssystem fungerar -- eller åtminstone varnar tydligt om de inte gör det. Men det är mina prioriteringar.

Jag har senaste tiden haft bilar från Audi, BMW och Volvo. Alla har haft sina egenheter. Senaste bilen är BMW med senaste versionen av BMW OS 8. Den är inte heller perfekt.

Värt att notera är att även BMW kommer att ha Android inblandat i BMW OS 9 (BMW OS fram till 8.5 är linux-baserat). Även VW går mot Android Automotive. Även Mercedes med MB.OS kommer att samarbeta med Google och Android Automotive för t.ex. navigering (vilket är ett rätt stort steg från MBUX).
Malmstroem,
Jag håller med att mindre störningar man man stå ut med.
Men när snudd på allt slocknar och klimatanläggningen är stendöd då är det för mycket.
Lite som när man ibland hör strömavbrott släcker halva eller hela städer och de intervjuar de ansvarige senare. Det ska egentligen inte kunna hända kan det låta. Men det hände. Man har ju hört möss som varit för nyfikna och kortslutit med sin lekamen för sista gången i nåt elverk eller så (hände i vår stad en gång så halva stan slockna). Sånt kan ju hända. Men vi är 2023 nu med bilar som har avancerad mjukvara och väl mycket hjälpmedel finns för att få mjukvaran så felfri som möjligt. Något tycker jag i grunden är feldesignat eller feltänkt i mjukvarusystemet när så mycket kan "slockna" som med min bil sist, som var anledningen till detta inlägg. Man det kanske inte går att komma runt så det undviks i Google Android Automotive vad vet jag.
Kolla vad som kommer:

Uppdateringar i mjukvaruversion 2.9

1. Nu kan du växla mellan Pilot Assist och adaptiv farthållare med rattens vänstra knappar. Mer information om Pilot Assist och adaptiv farthållare hittar du i ägarmanualen efter installationen.

2. Nya funktioner i Apple CarPlay:
- Apple Maps är nu tillgängligt i förardisplayen.
- Knapparna ”Spela upp/pausa” och ”Nästa/föregående” är tillgängliga i Apple CarPlay-panelen.
- Informationen ”Spelas just nu” är tillgänglig i Apple CarPlay-panelen.
- Telefonsamtalsinformation är tillgänglig i Apple CarPlay-panelen, förardisplayen och head-up-displayen (HUD). Telefonsamtal kan hanteras med knapparna på ratten.

3. Ett alternativ i reglageinställningarna för automatisk infällning av ytterbackspeglarna när bilen låses har lagts till. Ditt val kopplas till profilen som används.

4. Förbättrad stabilitet för infotainmentsystemet.

5. Användarprofilen växlas nu korrekt till den nyckel som används.

6. Radiokanalen ändras inte när en ny körcykel startas.

7. Justeringar av drivlinans optimering.
Tack för info Bem, det var bra "uppdateringar" :) Version 2.9 är den OT och när släpps den? Mer, kan man "manuellt" trigga ingång en OT så att man slipper vänta på "Volvos slumpgenerator" ?
Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

:Storfot. Tackar. Självklart tänkte jag […]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]