Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borenius
Halloj! Jag är ny här på forumet och det här är mitt första inlägg. Jag har försökt hitta någon liknande tråd men inget har riktigt stämt överens med min upplevelse. Om det redan finns en tråd för detta så ber jag om ursäkt för det!

Jag köpte en V70 T5 05a för drygt en månad sedan och den har varit helt fantastisk hittills. Men häromdagen varnade den för låg oljenivå, så jag fyllde på en stund efter jag stängde av motorn. Fyllde på tills den var mitt emellan MIN och MAX på oljestickan. Kvällen därpå var jag ute och körde och då dök meddelandet upp igen. Jag valde att vänta med att kolla nivån till nästa dag och då var den fortfarande precis mitt emellan MIN och MAX.

Senare på dagen kollade jag nivån igen för säkerhets skull. Då var den under MIN-strecket!!! Då hade jag bara flyttat bilen några meter med motorn igång kanske 30 sekunder, ca 20-30 min tidigare. Så jag fyllde på nästan en hel liter olja och då hamnade den strax över mitten på oljestickan. När jag startade bilen 10 minuter senare gick det bra. Efter att ha stått lite på tomgång stängde jag av den och startade den några minuter senare för att flytta på den. Då blev den helt plötsligt jäkligt trögstartad. Den gick runt men det var som om den nästan dog i 0,5 sekund innan startmotorn lät igen och då gick motorn igång. När jag kollade nivån dagen efter var den över MAX!!! När jag kollade idag igen så var den 1/4 av mätområdet över MAX-strecket om ni förstår hur jag menar?

Det har INTE funnits några oljefläckar under bilen vid något av dessa tillfällen.

Jag är relativt okunnig med bilar fortfarande men jag försöker lära mig så var snälla i svaren tack! :-D
Jag har varken garage eller möjlighet att kunna hissa upp bilen heller men jag undrar om det finns någon trolig orsak och åtgärd jag kan göra. Bör bilen inte startas för tillfället då? Kan det vara något läckage eller har jag bara gjort fel någonstans?

Tacksam för svar!
av Halvord
Kanske samma fel jag hade,oljenivågivaren.
Kolla nivån när bilen är kall och står plant,nivån ska vara mellan min och max.Annars hade jag åkt till verkstan ,med den fortast snarast.
av Borenius
Tack för svar! :-)
Ja, det var en av grejorna jag tänkte det kunde vara fel på innan jag upptäckte att oljenivån steg från mellan min och max till över max. Kan det vara så att jag bara har hällt på för mycket och att det inte är värre än oljenivågivaren?
Hur uttryckte sig felet på din oljenivågivare? Var det liknande det jag hade?
av Halvord
Förmordligen har du hällt på för mycket olja,det hade jag gjort hehe cirka 3dl för mycket.åk in till nån verkstad och be dom kolla oljenivån om du är osäker.
är det givaren så är det ju ingen fara att köra. :-)
av Borenius
Ja jag får väl hoppas att det bara är ren klantighet från min sida och inget värre än så. Fick en tid hos verkstad nästa torsdag, semestertider tyvärr. :-(
Men jag tycker det är konstigt hur den kunde gå från mellan innanför gränsen till över gränsen nästa dag. Hur lång tid ska/bör jag vänta med att kolla oljestickan efter jag fyllt på med olja? Fått för mig att man kan kolla ganska så direkt efteråt eller är jag helt ute och cyklar?
av Volvosson
Om motor och olja är varm vid påfyllning,
kan man kolla nivå efter någon minut.

Om motor och olja är kall vid påfyllning,
så tar det längre tid för oljan att rinna ner.

Annars vid oljekontroll, får man tydligast nivå
om man kollar nivån när bilen stått över natt.
Då har all olja runnit ner, och stickan kan dras
upp och kollas direkt utan att torka av den först.

Oljenivågivaren krånglar ofta på dessa,
så det är ett troligt fel även på din bil.
av Tybbe
Hej som föregående talare så är det viktigt att bilen står helt rakt och inte lutar åt något håll eftersom dom är riktigt känslig för lutning när man kollar olje nivå. Jag jag kör en likadan kärra som du fast en årsmodell nya v70 t5 06
av Halvord
Det roliga med min bil är att min varning "!låg oljenivå"! har försvunnit nu efter jag bytte min olja och kört många långkörningar.
Har tidigare bara kört kortkörningar med bilen och bytte inte oljan i tid så tror oljan va lite dålig förmordligen,har hört att man kan få samma varning när man har dålig kvalitet på oljan med.
av Borenius
Ursäkta sent svar! Precis hemkommen från utlandsresa.

Bilen blev felsökt tidigare idag och domen blev minst sagt en tråkig överraskning. Verkstaden upptäckte ett oljeläckage från turbon. Skulle kosta 27k att reparera enligt offerten! :-(
Bilen bör inte köras då det riskerar sabba katalysatorn också, vilket mekanikern uppskattade till ytterligare 10-15k i reparationskostnader...
Jag får väl fundera på om jag bara ska sälja bilen i sitt nuvarande skick eller reparera den.
Min polare gav mig ett nummer till en mekaniker som hans farsa har lämnat in sina Volvos till, för service och reparationer ett flertal gånger. Han var tydligen helnöjd med den mekanikern och hans priser jämfört med vad de större/auktoriserade verkstäderna skulle ta. Kanske får slå en signal till honom under morgondagen.

Utöver detta tyckte de på verkstaden också att spelet på vevaxeln var lite väl mycket. De hade däremot inte mätt upp det exakt så han var inte helt säker på om det var mer än det tillåtna spelet. Han sa att det inte låter någonting när motorn är igång heller. Så jag vet inte riktigt vad mer jag ska göra av det än att ha i åtanke att motorn KANSKE rasar en vacker dag.
av sicnarf
Väldigt tråkigt att läsa då du ägt bilen en månad bara. Förmodligen så har läckan funnits vid bilköpet redan men du har inte upptäckt det själv. Kolla med någon liten privat verkstad som har billigare timpeng

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.